Przejdź do treści
Źródło artykułu

Interpelacja w sprawie dokonywanych przez prezesa PAŻP zmian w umowach i porozumieniach zawieranych ze związkami zawodowymi kontrolerów ruchu lotniczego w związku z wdrożeniem aneksu do regulaminu pracy

22 września 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 12399 do ministra infrastruktury w sprawie dokonywanych przez prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zmian w umowach i porozumieniach zawieranych ze związkami zawodowymi kontrolerów ruchu lotniczego w związku z wdrożeniem aneksu do regulaminu pracy. Interpelację zgłosili Posłowie: Jerzy Polaczek (Prawo i Sprawiedliwość), Jarosław Krajewski (Prawo i Sprawiedliwość), Piotr Król (Prawo i Sprawiedliwość), Paulina Matysiak (Razem).


Pełny tekst interpelacji:

W związku z docierającymi do posłów na Sejm RP informacjami o dokonywanych przez prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) zmianach w zapisach umów i porozumień zawieranych z przedstawicielami związków zawodowych kontrolerów ruchu lotniczego w związku z wdrożeniem aneksu do regulaminu pracy zwracamy się z prośbą o przedstawienie stanowiska ministerstwa w zakresie wpływu tych działań na bezpieczeństwo i interes samej agencji.

W szczególności prosimy o odpowiedź na pytania:

  1. Czy zmiany wprowadzane w zapisach umów i porozumień zostały ocenione pod kątem ryzyka niekorzystnych skutków dla agencji, w tym dla jej stabilności finansowej, pozycji negocjacyjnej oraz zdolności do realizacji zadań o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego?
  2. Czy ministerstwo dysponuje analizą wskazującą, czy zmiany te w praktyce nie poprawiają jednostronnie sytuacji wyłącznie jednej grupy pracowników – w szczególności członków związku zawodowego kontrolerów – kosztem interesów całej agencji?
  3. Czy ministerstwo monitoruje, czy działania podejmowane przez prezesa PAŻP nie prowadzą do osłabienia instytucjonalnej pozycji agencji, w tym poprzez ograniczenie jej elastyczności w kształtowaniu polityki kadrowej, finansowej i strategicznej?
  4. Jakie mechanizmy nadzoru planuje wdrożyć ministerstwo, aby zagwarantować, że umowy i porozumienia zawierane przez PAŻP nie będą skutkować trwałym obciążeniem finansowym lub osłabieniem zdolności agencji do wypełniania ustawowych zadań w zakresie bezpieczeństwa i ciągłości żeglugi powietrznej?
  5. Czy ministerstwo posiada wiedzę, w jaki sposób prezes PAŻP uzasadnia zmiany wprowadzane w treści umów i porozumień – tj. jakie przedstawia argumenty, że służą one ochronie interesów agencji i bezpieczeństwa systemu zachowania ciągłości?
  6. Czy do zmian wprowadzonych przez prezes PAŻP kolejnym aneksem do regulaminu pracy przygotowano ocenę bezpieczeństwa w zakresie tych elementów, które wpływają na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, w tym szczególnie w zakresie czasu pracy?

Zwracamy uwagę, iż wszelkie zmiany w zakresie umów i porozumień, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie agencji, powinny być w pierwszej kolejności analizowane pod kątem interesu instytucji i bezpieczeństwa państwa, zwłaszcza w świetle ostatnich agresywnych działań Federacji Rosyjskiej i naruszeń polskiej przestrzeni powietrznej, a nie wyłącznie korzyści partykularnych grup czy związków zawodowych.


Interpelacja nr 12399 dostępna jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony