Przejdź do treści
Port Lotniczy Gdańsk, fot. Maciej Oleszko,
Źródło artykułu

Gdańsk z uszkodzonym systemem ILS

We wtorek, podczas prac związanych z przebudową pasa startowego pod system ILS kategorii II, uszkodzono system, który do tej pory obsługiwał ruch na gdańskim lotnisku. Większość lotów przekierowano na lotniska w Bydgoszczy lub Warszawie. Część odwołano. Pasażerowie utrudnień mogą spodziewać się również w piątek.

Problemy na gdańskim lotnisku nie są związane wyłącznie z mgłą, ale nie działa system ILS, który ułatwia wykonywanie operacji lotniczych w trudnych warunkach atmosferycznych. Uszkodzenie systemu miało miejsce we wtorek, podczas prac związanych z przebudową pasa startowego pod system ILS wyższej kategorii. Wykonuje je firma Qumak.

Aby lotnisko znów mogło korzystać z ILS-a, konieczne jest wykonanie lotów kontrolnych przez PAŻP. Jak podają media, przyloty nie będą tu obsługiwane również w piątek.

Aby samoloty mogły bezpiecznie lądować w trudnych warunkach atmosferycznych, niezbędny jest system ILS, składający się z dwóch anten przekazujących samolotom dokładną drogę do miejsca, w którym podwozie powinno się zetknąć z pasem startowym. Dodatkowo ten sam pas powinien być wyposażony w odpowiednie światła oraz lampy. Dziś lotnisko w Gdańsku, tak jak większość portów regionalnych w Polsce (poza Modlinem), posiada ILS najniższej, I kategorii. Pozwala ona lądować, gdy podstawa chmur jest na wysokości nie niższej niż 61 metrów, a widzialność wzdłuż pasa musi wynosić co najmniej 550 m. Wraz z podwyższeniem kategorii, zwiększa się też możliwość operacyjna lotniska.

Inwestycja, prowadzona obecnie na gdańskim lotnisku pod ruchem, podzielona została na trzy etapy. Pierwsza polega na wyremontowaniu odcinka o długości 1000 m od strony Banina. Drugi, obejmujący 1000-metrowy odcinek od strony obwodnicy, ruszy 16 marca i potrwa do 10 maja. W czasie tych dwóch etapów pas startowy zostanie skrócony do 1800 metrów długości, zamiast 2800 m. To minimalna długość, która pozwala na wykonywanie operacji lotniczych w porcie. 11 maja ruszy ostatni etap, którego zakończenie przewidziano na 14 czerwca. Obejmie on środkowy odcinek drogi, której nie da się wyłączyć z użytkowania bez zamykania lotniska. W godzinach nocnych – od 24 do 5 do osi pasa doprowadzane będą instalacje, do których podłączone zostaną lampy umieszczone w osi pasa. Lotnisko będzie musiało zostać jednak zamknięte na dwa dni, podczas których konieczna będzie wymiana sama nawierzchnia pasa. Nastąpi to w weekend 13-14 czerwca.

Całość inwestycji pochłonie 60 mln zł, a ich wykonawcą jest firma Qumak. Oprócz instalacji systemu ILS zmodernizuje ona również całą drogę startową. Wszystkie prace związane z podwyższeniem kategorii systemu naprowadzania samolotów mają się zakończyć w pierwszej połowie 2015 roku. Jego uruchomienie i uzyskanie niezbędnych certyfikatów zaplanowano do końca 2015 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony