Enter Air: 393 mln zł przychodów i 4,5 mln zł EBITDA w I kw. 2024 r.
Pierwszy kwartał to jak co roku przede wszystkim przygotowanie do sezonu letniego. Aby w II kwartale przyjąć 5 samolotów musieliśmy zarządzić posiadanymi zasobami ludzkimi i operacyjnymi oraz skumulować przeglądy techniczne w IV kwartale ubiegłego oraz I kwartale tego roku. Wykonaliśmy w tym czasie wszystkie niezbędne przeglądy techniczne, a nowe kontrakty podpisane z kluczowymi touroperatorami na rynku polskim mają rekordowe wolumeny i wartości. Pomimo, że wykorzystanie floty jest w tym okresie niższe to wyraźnie widać, że z roku na roku rośnie zainteresowanie lataniem także w zimie. Zwykle są to jednak dalekie destynacje, które u nas mają niewielką marżowość. Trzeba też pamiętać, że pomimo rzeczywiście niższych kosztów w czasie zimy, reżim raportowy nakłada na nas obowiązek równego rozłożenia kosztów w całym roku, co nadmiernie obciąża kwartały zimowe. Spodziewamy się kolejnego intensywnego sezonu letniego do którego jesteśmy jak zawsze dobrze przygotowani – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
– Tak jak zapowiadaliśmy chcemy w najbliższym czasie spłacić zobowiązania wobec PFR co umożliwi nam wypłatę dywidendy akcjonariuszom. Przez kilka lat nie było to możliwe ze względu na pandemię i ogromne problemy w branży lotniczej, ale dzięki wspólnej, odpowiedzialnej postawie wszystkich osób pracujących w Enter Air wróciliśmy tam gdzie nasze miejsce i chcemy dalej mądrze rozwijać się na polskim i europejskim niebie – dodaje Polaniecki.
Przychody Enter Air w I kw. 2024 r. wyniosły prawie 393 mln zł, co oznacza 25% wzrost w porównaniu do I kw. 2023 r.. Jednocześnie liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się r/r o około 38%, a nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do wolumenu sprzedaży wynika z wysokiego kursu dolara w I kw. 2023 r. Rynek lotów czarterowych związanych z turystycznymi wyjazdami zagranicznymi cechuje się bardzo dużą sezonowością. W trakcie sezonu letniego Grupa wykorzystuje całą posiadaną flotę, natomiast zimą wykorzystanie to spada o ok. 30%. W rezultacie wpływ na wyniki Grupy mają niższe w skali roku wpływy ze sprzedaży w okresie zimowym przy stałych kosztach amortyzacji oraz leasingu i jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań samolotów do nadchodzącego sezonu letniego.
W analizowanym okresie Enter Air miał -25,9 mln zł wyniku operacyjnego, a EBITDA Grupy wyniosła 4,5 mln zł w porównaniu do odpowiednio -13,2 mln zł i 49,4 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Przewoźnik zanotował -64,3 mln zł wyniku netto, wobec -16,5 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe*, które wyniosły w I kw. 2024 r. -16,6 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -38,8 mln zł (w I kw. 2023 r. różnice kursowe wynosiły +23,2 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 21,1 mln zł EBITDA oraz -47,7 mln zł wyniku netto.
W 2024 r. planowane jest powiększenie floty o 5 maszyn, w tym 4 typu Boeing 737 MAX 8. W sezonie lato 2024 przewoźnik planuje wykonywać operacje z wykorzystaniem 43 samolotów (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4). Pomimo pojawienia się niezawinionych przez przewoźnika opóźnień w dostawach, większość nowych maszyn ma być gotowa i dopuszczona do latania przed szczytem sezonu. Enter Air posiada 51% udziałów Fly4 Airlines Green, która rozpoczęła działalność w 2024 r. i będzie świadczyła usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.
W 2024 r. Enter Air zawarł ze wszystkimi swoimi największymi partnerami na rynku polskim nowe umowy, których szacunkowa wartość przekroczyła 2 mld PLN (518 mln USD). Największe umowy zostały podpisane z: TUI Poland - 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland - 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours - 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł),oraz ITAKA FLY - 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł).
W maju 2024 r. zarząd Enter Air zarekomendował wypłatę dywidendy za 2023 r., która ma wynieść 4,40 zł na jedną akcję. Warunkiem wypłaty dywidendy jest całkowita spłata przez Enter Air pożyczek otrzymanych w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm” nie później niż 14 sierpnia 2024 r. Przy założeniu spełnienia powyższego warunku, dzień dywidendy został wyznaczony na 15 sierpnia 2024 r., a wypłata dywidendy na 28 sierpnia 2024 r. O wypłacie dywidendy zdecydują akcjonariusze na walnym zgromadzeniu.
* Zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Powstaje więc wirtualna różnica, która powiększa się wraz ze wzrostem liczby samolotów. Od czasu zmian w Międzynarodowych Standarach Rachunkowości, różnice kursowe zaburzają wyniki spółek raportujących w standardach MSR.
O Enter Air
Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce i niekwestionowanym liderem rynku turystycznego w kraju. Grupa realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży latając w ponad 30 krajach od Islandii i Portugalii po Kenię i Wyspy Zielonego Przylądka. Przewoźnik posiada siedem stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych, m.in. w Londynie, Madrycie, Pradze i Tel Awiwie. Flota Enter Air składa się z 22 samolotów Boeing 737-800 i 9 Boeingów 737 MAX 8. Enter Air jest także współwłaścicielem szwajcarskiej linii Chair Airlines, która posiada flotę czterech samolotów i ma 51% udziałów spółki Fly4 Airlines Green, która świadczy usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.
Komentarze