Ekologiczne technologie na lotnisku w Pyrzowicach

Prace podczas przekształcania starej drogi startowej w drogę kołowania (fot. Skanska)

Z nadejściem cieplejszych dni ruszają prace na lotnisku w Pyrzowicach. Dzięki technologii z zastosowaniem recyklingu starej nawierzchni betonowej stara droga startowa otrzyma nowe życie. Zyskają nie tylko przewoźnicy i pasażerowie, ale i środowisko. Kontrakt, o wartości niemal 40 mln zł brutto, na zlecenie Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego realizuje Skanska.

Przekształcenie starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowanie infrastruktury portu do II kategorii operacji lotniczych to zadania, które Skanska realizuje na lotnisku w Pyrzowicach od października 2015 roku.

Eko-technologia

Przebudowa starej drogi startowej w drogę kołowania została wykonana z zastosowaniem recyklingu – mówi Piotr Mazur, kierownik budowy, Skanska. – Do wykonania podbudowy pod nową drogę kołowania użyliśmy nawierzchni betonowej ze starej drogi startowej. Technologia ta fachowo nazywana jest odprężeniem nawierzchni betonowej. W jej ramach nawierzchnia betonowa zostaje rozdrobniona przy użyciu specjalistycznego sprzętu, a powstałe w ten sposób kruszywo betonowe jest profilowane, zagęszczane i tworzy podbudowę pod warstwy bitumiczne.

Dzięki technologii z zastosowaniem recyklingu nawierzchni betonowej dajemy nowe życie starej drodze startowej – mówi Piotr Mazur.

Metoda odprężenia nawierzchni betonu ma wiele zalet. Pozwala na wzmocnienie konstrukcji jezdni, a przede wszystkim jest przyjazna dla środowiska. Poprzez wykorzystanie starej nawierzchni betonowej do podbudowy nowej drogi kołowania unikamy zanieczyszczenia środowiska odpadem pochodzącym z rozbiórki.

Nowe oświetlenie nawigacyjne

W drugim etapie inwestycji przeprowadzona zostanie modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów II kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego. W ramach przedsięwzięcia w dodatkowe oświetlenie nawigacyjne zostanie wyposażona także część stanowisk postojowych.

Betonowa nawierzchnia lotniska wykonana jest z płyt o wymiarach 5x5 metrów i grubości 35 cm. W miejscach, gdzie powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne, należy uzbroić teren i doprowadzić przewody elektryczne. Wiąże się to z rozbiórką i wylaniem na nowo 250 płyt betonowych.

Na całym zadaniu mamy do wykonania 6250 m2 płyt betonowych o grubości 35 cm. Musimy więc dostarczyć 2190 m3 betonu, czyli około 6500 T. Basen olimpijski można by tym betonem zalać warstwą o grubości 1,75 m.

To już za nami

Jeszcze w zeszłym roku ukończyliśmy trzy z czterech fragmentów starej drogi startowej – mówi Michał Łukaszkiewicz, menadżer projektu, Skanska. – Wykonaliśmy oznakowanie pionowe i poziome, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania.

Aby móc realizować prace na czwartym – ostatnim fragmencie starej drogi startowej, ruch samolotów został skierowany na nowo wykonaną nawierzchnię, a samoloty mogą korzystać z dróg kołowania: Alfa, Delta, Foxtrot, Hotel i Sierra.

Bezpieczeństwo to podstawa!

Skanska wyróżnia się duża troską o bezpieczną realizację swoich budów. Dzięki dobrej organizacji budowy oraz współpracy z inwestorem prace przebiegają bezpiecznie i zgodnie z harmonogramem.

Cieszymy się, że dzięki współpracy ze wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na lotnisku nasze prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, nie powodując jakichkolwiek zakłóceń w codziennym funkcjonowaniu Portu Lotniczego Katowice – podkreśla Michał Łukaszkiewicz.

Źródło: Skanska
comments powered by Disqus