Przejdź do treści
AW149 w polskich barwach na MSPO 2023 (fot. Artur Orzechowski)
Źródło artykułu

Debiut polskiego AW149

Firmy Leonardo oraz PZL Świdnik przygotowały nie lada gratkę dla zwiedzających Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach! Na targach swoją premierę miał pierwszy zbudowany dla Wojska Polskiego wielozadaniowy śmigłowiec AW149. Maszyny te w Siłach Zbrojnych RP będą nosiły kryptonim „Perkoz”.

To jedna z najciekawszych, ale też bardzo wyczekiwanych targowych premier. Zwiedzający XXXI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach mogli podziwiać najnowszą broń, którą wkrótce otrzymają polscy żołnierze. To pierwszy z 32 śmigłowców wielozadaniowych AW149 zamówionych w ubiegłym roku za ponad 8 mld zł.

Maszyna na razie nosi fabryczne oznaczenie CSX82112, ale już wkrótce – po zakończeniu wojskowych prób i testów – wejdzie do służby w Siłach Zbrojnych RP z numerem taktycznym 6701. Pierwszy Perkoz, bo taki kryptonim będą nosiły śmigłowce AW149 z biało-czerwoną szachownicą na kadłubach, został wyposażony w cztery miejsca dla załogi (dwóch pilotów i dwóch strzelców) oraz 12 foteli dla żołnierzy desantu.

AW149 - infografika (fot. Polska Zbrojna)

Na targach można było zobaczyć również, jakie specjalistyczne wyposażenie i uzbrojenie będą miały śmigłowce, które otrzyma wojsko. Do obserwacji terenu i wykrywania oraz śledzenia celów Perkozowi będzie służyć głowica elektrooptyczna FLIR Star Safire 380HLD umieszczona pod nosem kadłuba.

Uzbrojenie AW149 stanowią karabiny maszynowe M60 (w oknach kabiny) oraz umieszczone na zewnętrznych węzłach podwieszeń: siedmiorurowa wyrzutnia rakiet niekierowanych kalibru 70 mm (z jednej strony śmigłowca) i dwa pociski przeciwpancerne AGM-114 Hellfire (z drugiej strony maszyny).

Jeśli chodzi o systemy awioniczne, to AW-149 są przystosowane do lotów w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień (dzięki Visual Flight Rules/ Instrumental Flight Rules – VFR/IFR) i w nocy (Night Vision Conditions – NVC).

Śmigłowce AW149 dla polskiego wojska powstają w spółce PZL Świdnik, która jest częścią koncernu Leonardo Helicopters.

Krzysztof Wilewski
autor zdjęć: Artur Orzechowski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony