Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dane meteorologiczne dla bezpiecznych lotów

Na siedmiu wojskowych lotniskach zostanie zamontowany nowy system osłony meteorologicznej AWOS. Dzięki nowoczesnym czujnikom, m.in. pomiaru temperatury czy grubości pokrywy śnieżnej będzie on bardziej precyzyjny niż ten, którego wojsko używa obecnie. Z nowego systemu w przyszłym roku korzystać będą piloci m.in. z Poznania, Powidza, Mińska Mazowieckiego.

AWOS (Automated Weather Observing System) to Automatyczny System Pomiarów Parametrów Meteorologicznych na lotniskach. Składają się na niego zamontowane wzdłuż pasa startowego i wokół drogi kołowania czujniki i urządzenia do pomiaru składników pogody. To dzięki nim pilot może uzyskać precyzyjne dane meteorologiczne, np. dotyczące prędkości i kierunku wiatru, temperatury powietrza i gruntu, opadów, czy wysokości podstawy chmur. W lotnictwie takie informacje mają kluczowe znaczenie. Bywa, że właśnie z powodów atmosferycznych, np. mgły lot nie może się odbyć.

Te wszystkie parametry pogodowe musi uwzględniać każdy pilot startujący z lotniska lub na nim lądujący. Dzięki temu można zwiększyć bezpieczeństwo operacji lotniczej – mówi gen. bryg. Cezary Wiśniewski, Inspektor Sił Powietrznych Dowództwa Generalnego rodzajów Sił Zbrojnych.

Zmierzą podstawę chmur i wiatr

Choć wojskowe lotniska używają od dawna systemów AWOS, z czasem trzeba było je zastąpić nowocześniejszymi. 2 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła więc przetarg na wdrożenie nowego systemu osłony meteorologicznej AWOS. – W ramach postępowania wpłynęło sześć ofert. Umowa została podpisana 21 listopada 2016 roku z firmą informatyczno-technologiczną Qumak – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Zwycięzca przetargu musi wykonać projekt systemu, dostarczyć go, a potem zainstalować i uruchomić.

Nowy system będzie nowocześniejszy i bardziej precyzyjny niż ten, którego lotnicy używają obecnie. Będzie składać się z serwera wraz z komputerami i oprogramowaniem oraz z czujników i urządzeń do pomiaru składników pogody. Czujniki (zwłaszcza wiatromierze) będą wyższej klasy niż używane obecnie, będą też dokładniej wskazywać pomiary.

Dodatkowo nowy AWOS zostanie wyposażony w automatyczny czujnik pomiaru grubości pokrywy śnieżnej oraz czujniki temperatury: przy gruncie na wysokości 5 cm, na głębokościach 5, 10, 20 i 50 cm. Nowością jest też zintegrowany z AWOS detektor wyładowań atmosferycznych oraz system oceny RVR (Runway Visual Range, odległość z jakiej pilot zobaczy światła drogi startowej). RVR będzie się składać m.in. z mierników widzialności z czujnikiem pogody i luminancji tła.

Poza tym nowy AWOS, tak jak dotychczasowy, będzie dostarczać lotnikom informacje o aktualnym ciśnieniu, widzialności czy wilgotności powietrza.

AWOS na siedmiu lotniskach

Do końca 2017 roku system ma zostać zainstalowany na siedmiu wojskowych lotniskach. Montowany będzie w Poznaniu (31 Baza Lotnictwa Taktycznego), Łasku (32 Baza), Mińsku Mazowieckim (23 Baza), Malborku (22 Baza) i Świdwinie (21 Baza). Z nowego systemu będą mogli też korzystać piloci 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu.

System monitorujący działanie AWOS ma z kolei zostać zainstalowany w warszawskim Szefostwie Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych RP. W 2019 roku AWOS pojawi się również w Dęblinie – na terenie lotniska 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego.

Koszt zakupu i instalacji systemu to ponad 17 milionów złotych.

Paulina Glińska

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony