Airbus ujednolica ofertę taktycznych bezzałogowych systemów powietrznych
Airbus ujednolicił swoją ofertę małych i średnich taktycznych bezzałogowych systemów powietrznych (UAS) – Survey Copter, Aliaca i Capa-X – łącząc je w jeden kompleksowy portfel, który będzie zarządzany przez dział Airbus Helicopters. Celem jest zapewnienie spójnego podejścia do rynku w zakresie rozwiązań dla klientów z sektora obrony i bezpieczeństwa, obejmującego zarówno działy Helicopters, jak i Defence and Space.
„Włączając systemy Aliaca i Capa-X do naszego portfolio UAS, tworzymy spójną rodzinę produktów i umacniamy pozycję Airbusa jako lidera rynku w segmencie taktycznych dronów” – powiedział Bruno Even, prezes zarządu Airbus Helicopters. „W ten sposób tworzymy centrum doskonałości, które konsoliduje kompleksowe i komplementarne portfolio bezzałogowych systemów powietrznych, ułatwia synergię między zespołami rozwijającymi i wspierającymi te rozwiązania, a także przyspiesza współpracę między dronami a śmigłowcami dzięki naszemu rozwiązaniu HTeaming” – dodał.
Bezzałogowe systemy powietrzne dostarczają kluczowych, bieżących zdolności dla różnorodnych misji. Zapewniają wysokiej rozdzielczości obserwację w ramach zadań ISTAR (zwiad, rozpoznanie, obserwacja i namierzanie celów) oraz długotrwałych misji ISR (rozpoznanie, obserwacja, zwiad), wspierając siły morskie i ekspedycyjne, a także proces wyznaczania celów na polu walki. UAS mogą również wspierać misje służb mundurowych, wymagające nadzoru, takie jak gaszenie pożarów czy działania organów ścigania.
Firma Survey Copter, z siedzibą w Pierrelatte na południu Francji, od 1996 roku projektuje, produkuje i serwisuje lekkie taktyczne systemy dronowe. Specjalizuje się w lekkich systemach bezzałogowych dla zastosowań cywilnych i wojskowych, a od momentu powstania sprzedała ponad 300 systemów UAS klientom krajowym i zagranicznym.
Airbus Helicopters oferuje obecnie zróżnicowane portfolio taktycznych dronów, zaprojektowanych z myślą o zmieniających się potrzebach współczesnych sił zbrojnych.
- Aliaca to system UAS o masie 25 kg, mogący przenosić do 3 kg wyposażenia przez 6 godzin – doskonałe narzędzie do obserwacji i wsparcia procesów decyzyjnych.
- Flexrotor to dron o masie 25 kg, zdolny do przenoszenia ładunku o masie do 8 kg przez 10–12 godzin, idealny do misji długotrwałych.
- Capa-X to system o masie 120 kg, mogący zabrać do 20 kg wyposażenia, niezwykle elastyczny i możliwy do dostosowania do różnych misji i warunków terenowych.
- VSR700 to dron wielozadaniowy o masie 750 kg i modułowej konstrukcji, opracowany specjalnie do wymagających zadań morskich, transportowych i bojowych.
Ten zestaw systemów bezzałogowych zapewnia klientom najnowocześniejsze zdolności w zakresie obserwacji, rozpoznania i elastyczności operacyjnej.
Uzupełnieniem tego zintegrowanego portfela małych i średnich dronów jest szeroka oferta wielozadaniowych technologii i usług UAS rozwijanych przez dział Defence and Space, bazująca na doświadczeniu Airbusa w dziedzinie rozwiązań dla lotnictwa wojskowego. Obejmuje ona m.in. Eurodrone – nowej generacji duży system zdalnie pilotowany o długim czasie lotu, wzmacniający europejską obronność i suwerenność strategiczną; SIRTAP – zaawansowany taktyczny UAS do misji ISR prowadzonych w dzień i w nocy nad lądem i morzem; stratosferyczną platformę solarną Zephyr HAPS oraz drony-cel latający.
Airbus opracował także rozwiązania w zakresie współpracy załogowych i bezzałogowych statków powietrznych, które pozwalają załogom samolotów i śmigłowców w pełni kontrolować UAS w locie. Tego typu współpraca (crew–uncrewed teaming) zwiększa możliwości operacyjne, poszerzając zasięg sensorów daleko poza linię widzenia samolotu i umożliwiając załogowym maszynom skoncentrowanie się na kluczowych zadaniach, które tylko one mogą wykonać.



Komentarze