Przejdź do treści
ppłk pilot Ryszard Sarnack
Źródło artykułu

8.BLTr: Rekordowe naloty

W sierpniu 2013 roku dwóch żołnierzy 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie osiągnęło niezwykle wysokie życiowe naloty. Są to ppłk pilot Ryszard Sarnacki, dowódca 12 eltr – ponad 7000 godzin w powietrzu i st.chor.sztab. Ryszard Kolski, technik pokładowy – ponad 5000 godzin w powietrzu. Są to rekordowe naloty – jedne z największych w Siłach Powietrznych.

Ppłk Sarnacki (w lotnictwie od 38 lat) ukończył Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą w Dęblinie w 1979 roku gdzie nalatał około 150 godzin na samolotach LIM 5 oraz 100 godzin na samolotach Iskra. Pierwsze stanowisko służbowe objął w 32 Pułku Rozpoznania Taktycznego gdzie latał jako pilot na samolotach LIM 5. Następnie służył w dywizyjnej eskadrze łącznikowo-transportowej w Świdwinie gdzie zaczęła się jego przygoda z samolotami An 2. Do krakowskiego 13 Pułku Lotnictwa Transportowego trafił w 1983 roku. W Krakowie latał na samolotach An 2 i Ił 14. W 1994 roku przeszkolił się na nowo wprowadzony do służby An 28 a potem na kolejne wersje M 28 „Bryza", M 28 B/PT „Skytruck" i wreszcie w 2011 roku na najnowszą wersję M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit".

Ppłk Ryszard Sarnacki, pilot-instruktor klasy mistrzowskiej, został odznaczony Lotniczym Krzyżem Zasługi oraz otrzymał statuetkę Ikara. Brał udział w wielu misjach, ćwiczeniach i lotach po całej Europie oraz od samego początku uczestniczył w lotach humanitarnych w ramach „Akcji Serce". Na dzień 6 sierpnia 2013 roku jego nalot wynosi 7050 godzin, w tym na poszczególnych typach samolotów: Iskry – około 100 godzin, LIM 5 – około 150 godzin, An 2 ponad 1000, Ił 14 około 700 godzin oraz na różnych wersjach M 28 ponad 5000 godzin.

St.chor.sztab. Ryszard Kolski (od 39 lat w lotnictwie) ukończył Szkołę Chorążych w Centralnym Ośrodku Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych w Oleśnicy w 1977 roku. Pierwszy przydział służbowy skierował go 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w Krakowie gdzie przeszkolił się na obsługę samolotów An 26 (obsługa naziemna), a później kolejno na Ił 14 (do którego ma największy sentyment) , An 2, An 28 i kolejne wersje M 28. Jako technik pokładowy i instruktor brał udział w pierwszych lotach z narządami do przeszczepu, jeszcze przed oficjalną „Akcją Serce". Wyróżniony Statuetką Ikara, doświadczony technik pokładowy brał udział w lotach po całej Europie. W czerwcu 2013 roku przekroczył nalot życiowy 5000 godzin, w tym na samolotach: Ił 14 – 1422 godzin, An 2 – 678 godzin, An 28 – 350 godzin, M 28 „Bryza" – 1472 godzin, M 28 B/PT „Skytruck" – 931 godzin oraz M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit" – 147 godzin.

Tekst i zdjęcia: kpt. Maciej Nojek

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony