Przejdź do treści
Źródło artykułu

100 tys. godzin lotu śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

13 marca br. będzie kolejną ważną datą w historii Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tego dnia flota śmigłowców ratowniczych EC 135 (H135) osiągnęła 100 000 godzin nalotu.

Przypomnijmy, że flota śmigłowców ratunkowych LPR liczy 27 statków powietrznych, są one w LPR użytkowane od 2009 roku (z czego cztery najnowsze zakupiono dopiero w 2016 r.).

Jak poinformowało Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, rekordowy wynik padł podczas realizacji przez łódzką załogę misji do Skierniewic. Następna taka okrągła liczba pojawi się najpewniej dopiero za kilkanaście lat.

Trasa rekordowego lotu śmigłowca EC 135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (fot. LPR)

LPR cały czas rozwija swoje możliwości. Na początku stycznia br. rozpoczęły się loty szkoleniowe po Polsce na pokładzie samolotów Learjet 75 Liberty, które trafiły do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w drugiej połowie grudnia 2021 r. W połowie marca br. swoją pierwszą misję w barwach LPR wykonał Learjet 75 Liberty (SP-MXR). 29 marca br. swój debiut z pacjentem miał drugi Lear Jet (SP-MXS). Załoga EMS była we Wrocławiu oraz w Krakowie.

Tylko w 2021 roku załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego zrealizowały łącznie 12 444 misje. To był roczny rekord w historii 22-letniego istnienia LPR. Śmigłowcami HEMS wykonano 12 088 misji, w tym 10 598 lotów do nagłych zdarzeń oraz 1 490 transportów międzyszpitalnych. Samolotami zrealizowano 356 transportów.

LPR posiada dwa śmigłowce Robinson R44 Raven II i trzy samoloty Tecnam P2008JC MkII. Stanowią one tzw. Małą Flotę. Maszyny te służą do szkoleń realizowanych w ramach programu wieloletniego pn. „Zapobieganie negatywnym skutkom deficytu pilotów śmigłowcowych w służbie HEMS”. Odbywają się na nich loty szkoleniowe: szkolne, doskonalące i egzaminacyjne.

Własny Ośrodek Szkolenia Lotniczego LPR umożliwia samodzielne kształcenie kadr lotniczych i zatrudnianie pilotów, którzy nie dysponują jeszcze wymaganym nalotem do pełnienia funkcji dowódcy śmigłowca HEMS (1 000 h nalotu, z czego min. 500 h na śmigłowcach).

Dzięki flocie szkoleniowej nie ma także konieczności wyłączania z dyżurów samolotów i śmigłowców ratunkowych na czas kształcenia pilotów. Nie trzeba mówić, jakie to ważne, gdy załogi LPR realizują misje ratownicze.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony