Przejdź do treści
Źródło artykułu

10 tysięcy godzin nalotu M-346 "Bielik"

Flota polskich samolotów M-346 „Bielik” przekroczyła próg 10.000 godzin w powietrzu.

Z tej okazji w poniedziałek (24 czerwca 2024 r.) w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie odbyła się uroczysta zbiórka. Wzięły w niej udział Kompania Reprezentacyjna Sił Powietrznych, Orkiestra Wojskowa z Dęblina, pododdziały 41BLSz, żołnierze i pracownicy RON.

Głównym punktem uroczystości był pokaz możliwości samolotu M-346 „Bielik”. W powietrzu zaprezentowali się M-346 Demo Team: mjr pil. Adrian „Chudy” Chudziński oraz mjr pil. Robert „Killer” Jeł. Po wylądowaniu maszyny, salut wodny wykonali żołnierze Wojskowej Straży Pożarnej. Wydarzeni było okazją do wręczenia wyróżnień i spotkania się wszystkich osób czynnie zaangażowanych w osiągnięcie nalotu 10 tysięcy godzin samolotów M-346 „Bielik”.

Jeden z najnowocześniejszych programów na świecie

Samoloty szkolno-treningowe M-346 „Bielik” wchodzą w skład jednego z najnowocześniejszych programów szkolenia lotniczego na świecie – Advanced Jet Trainer (AJT). W Polsce system został wdrożony w 2014 roku, kiedy to podpisano umowę na dostarczenie pierwszych ośmiu maszyn.

System szkolenia zaawansowanego AJT udało nam się wdrożyć w ciągu pięciu lat – mówi płk Krzysztof Wocial, pełniący obowiązki dowódcy 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. – Wymagało to dużo wysiłku zarówno od pilotów, personelu technicznego i zabezpieczającego loty w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego oraz instytucji zewnętrznych, które brały czynny udział w pozyskaniu całego systemu – dodaje płk Krzysztof Wocial.

Szereg inwestycji

Należy również podkreślić, że w ramach wdrożenia programu AJT na dęblińskim lotnisku został przeprowadzony szereg inwestycji.

Zbudowany został od podstaw m.in. wojskowy port lotniczy, domek pilota, domek technika, hangar obsług technicznych, budynek Wojskowej Straży Pożarnej oraz Ośrodek Szkolenia Symulatorowego. Dziś infrastruktura lotniska 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego prezentuje najwyższy poziom w polskich Siłach Powietrznych – mówi Dowódca 41BLSz.

Pełna eskadra „Bielików”

Pierwsze osiem sztuk M-346 zostało dostarczone do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w 2017 roku. W kolejnym roku podpisano umowę na dostarczenie czterech dodatkowych maszyn, co zwiększyło naszą flotę M-346 do dwunastu samolotów. Ostatnie 4 dostarczono w grudniu 2022 i tym samym flota samolotów M—346 osiągnęła 16 egzemplarzy, co stanowi pełna eskadrę. W listopadzie 2018 samoloty otrzymały nazwę „Bielik”, a od 2019 stanowią podstawę szkolenia zaawansowanego dla pilotów wojskowych.

Certyfikacja US Air Force

W 2021 roku 41 Baza Lotnictwa Szkolnego przeszła pozytywną weryfikację US Air Force i otrzymała certyfikat, dający polskim Siłom Powietrznym możliwość kierowania absolwentów kursu M-346 bezpośrednio na szkolenie na samolotach F-16 oraz F-35. W 2023 r. pierwsi piloci-instruktorzy z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego osiągnęli naloty osobiste 1000 godzin na M-346. Również w 2023 г. powstał zespół pokazowy "M-346 Demo Team", który reprezentuje Dęblin podczas wielu pokazów lotniczych w kraju i poza jego granicami.

Program i eksploatacja samolotu M-346 „Bielik” są kluczowymi elementami modernizacji Sił Powietrznych. Dzięki nim piloci mają możliwość szkolenia na najwyższym poziomie, co przekłada się na bezpieczeństwo oraz efektywność funkcjonowania Sił Zbrojnych RP.

M-346 „Bielik” to dwusilnikowy odrzutowy samolot szkoleniowy zaprojektowany przez włoską firmę Leonardo. Jest to maszyna, która łączy zaawansowane technologie z wyjątkowymi osiągami, co sprawia, że jest idealnym narzędziem do szkolenia pilotów myśliwców nowej generacji. Jest wyposażony w najnowocześniejsze systemy awioniczne i symulacyjne, które umożliwiają realistyczne odwzorowanie warunków bojowych. Dzięki temu, nasi piloci mogą szkolić się w warunkach zbliżonych do rzeczywistych misji bojowych, co znacząco podnosi ich poziom gotowości operacyjnej.

Tekst: ppor. Marlena Kuna/ 4SLSz
Zdjęcie: por. Konrad Obydź/ 41BLSz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony