Przejdź do treści
Wieża kontroli ruchu lotniczego Międzynarodowego Portu Lotniczego w Barcelonie

Największe europejskie agencje wzywają Komisję Europejską do zmian w programach unijnych

Największe europejskie agencje wzywają Komisję Europejską do zmian w programach unijnych.

•    Bardziej elastyczne zasady i dłuższe terminy wdrożenia infrastruktury – to główne postulaty najważniejszych europejskich agencji zarządzających przestrzenią powietrzną zrzeszonych w Grupie A6 (A6 Alliance)
•    Wspólny apel do Komisji Europejskiej i Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) jest wynikiem dramatycznej sytuacji branży lotniczej i utratą dochodów europejskich agencji służb ruchu lotniczego
•    A6 Alliance podkreśla konieczność realizacji wszystkich unijnych projektów innowacyjnych i infrastrukturalnych, ale dostosowanych do realiów zmienionych przez COVID-19

Średnio o 90% zamarł ruch lotniczy nad Europą w związku z epidemią COVID-19, w bezprecedensowy sposób wpływając na całą branżę lotniczą, a w konsekwencji na działalność i przychody agencji zarządzających ruchem w przestrzeni powietrznej (ANSP). Pozbawione większości dochodów agencje mimo dramatycznej sytuacji, nie ustały w rozwoju infrastruktury krytycznej, m.in. w ramach realizowanych unijnych programów.  Chcą być gotowe do obsługi ruchu po przywróceniu normalności, tak by w jak największym stopniu wspomagać europejską gospodarkę. We wspólnym stanowisku wskazują jednak, że nie uda się tego dokonać bez dodatkowego wsparcia Komisji Europejskiej.

Zarządcy europejskiej przestrzeni powietrznej zrzeszeni w Grupie A6 (A6 Alliance) wspólnie i jednomyślnie zaapelowali do Henrika Hololeia, szefa Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) oraz Dyrektora Dirka Beckersa z Agencji Wykonawczej ds. Innowacji i Sieci (INEA), wzywając do elastycznego dopasowania wymogów programów unijnych do realnej sytuacji w przestrzeni powietrznej wywołanej przez Covid-19 .

Agencje postulują m.in. wydłużenie terminów wdrożenia infrastruktury wynikających z programów i regulacji unijnych (SESAR, PCP, CP1), co ma dać czas na dostosowanie programów do bieżących potrzeb rynku lotniczego.

Agencje zaapelowały też o zwiększenie poziomu płatności zaliczkowych dla współfinansowanych projektów, zwiększenie poziomu i częstotliwości płatności okresowych dla współfinansowanych projektów, optymalizację płatności za ukończone projekty, zabezpieczenie i zwiększenie poziomu dofinansowania projektów w kolejnym okresie finansowania instrumentu „Łącząc Europę” (2021–2027), zapewnienie odpowiedniego wsparcia finansowego dla działań związanych z uprzemysłowieniem, aby nie tracić tempa w zapewnianiu osiągnięć wyników SESAR, które mają na celu zwiększenie elastyczności systemów technologicznych służących bezpiecznemu i zrównoważonemu zarządzaniu przestrzenią powietrzna Europy. 

Jak wskazują sygnatariusze ścisła współpraca zarządców przestrzeni powietrznej z INEA i DG MOVE jest niezbędna, by mogły one utrzymać rentowność finansową w czasach kryzysu spowodowanego COVID-19 i zapewnić rozwój dla przyszłej europejskiej gospodarki.
 
- Jako członkowie sojuszu A6 zdecydowanie zgadzamy się, że powinniśmy skupić się na wspólnym działaniu z wykorzystaniem forum SESAR Deployment Manager, abyśmy mogli nadal koordynować inwestycje w celu zapewnienia nowoczesnego systemu ATM, który wspiera europejski łańcuch wartości transportu lotniczego i zapewnia korzyści europejskim obywatelom i gospodarkom, zwłaszcza gdy staramy się wyjść z tego najtrudniejszego w dziejach lotnictwa kryzysu - powiedział Janusz Janiszewski, przewodniczący Rady Sterującej Sojuszu A6 i prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony