Coraz lepsze wyniki finansowe LOT-u
Wyniki netto LOT-u za pierwszych 7 miesięcy bieżącego roku są o prawie 60 mln zł lepsze niż w roku ubiegłym. Linia przewiozła zdecydowanie więcej pasażerów niż planowała oraz z powodzeniem realizuje plany przychodowe na ten rok. Nadal utrzymuje się na pozycji lidera wśród linii lotniczych w Polsce oraz odnotowuje wyższą dynamikę wzrostu przewozów niż porównywalne linie lotnicze w Europie.
Od początku roku LOT przewiózł prawie 2,5 mln pasażerów (2 mln 499 tysięcy), co oznacza nie tylko prawie 12-procentowy wzrost w stosunku do ubiegłego roku, ale również osiągnięcie wyniku przewozowego lepszego niż ten sprzed kryzysu w branży lotniczej z 2008 roku (o 5%). Sama działalność rozkładowa przyniosła polskiemu przewoźnikowi ponad 2 mln 223 tys. pasażerów, co oznacza wzrost względem roku 2009 o prawie 9%. Reszta to cieszące się rosnącą popularnością przewozy czarterowe.
Zgodnie z danymi opublikowanymi 2 września br. przez Urząd Lotnictwa Cywilnego LOT nadal pozostaje największym przewoźnikiem w Polsce – poinformował Sebastian Mikosz, Prezes Zarządu PLL LOT S.A. Jesteśmy jedną z nielicznych europejskich linii lotniczych, która odnotowała tak znaczny wzrost przewozów, pozostawiając za sobą konkurentów latających do i z Polski – dodał.
Jednocześnie ze wzrostem liczby przewozów LOT-u poprawił się także poziom wykorzystania miejsc w samolotach czyli tzw. load factor. Po pierwszej połowie bieżącego roku wyniósł on blisko 75%, co oznacza poprawę aż o 4% w stosunku do ubiegłego roku. Dla porównania w 2009 roku load factor wyniósł średnio 70%, a w roku 2008 - 73%.
Wysokość łącznych przychodów za pierwszych 7 miesięcy 2010 roku wyniosła 1 mld 622 mln zł, co oznacza utrzymanie poziomu wpływów w stosunku do ubiegłego roku (1 mld 615 mln w 2009 roku). LOT zanotował wprawdzie niższe przychody z tytułu obsługi technicznej samolotów (48 mln zł mniej niż w poprzednim roku). Jest to efektem decyzji Spółki o skupieniu się na działalności podstawowej tj. przewozach pasażerskich i cargo oraz związaną z tym intensyfikacją przeglądów samolotów przewoźnika. Poziom przychodów z przewozów pasażerskich za prezentowany okres wzrósł o blisko 105 mln zł rok do roku.
Wynik netto za okres od stycznia do lipca bieżącego roku wyniósł minus 64 mln zł i jest znacznie lepszy od wyników z lat poprzednich (2009 – minus 124 mln zł oraz 2008 minus 118 mln zł). Wynik operacyjny wyniósł natomiast minus 35 mln zł i był znacznie lepszy od wyników z poprzednich dwóch lat (w 2009 były to minus 170 mln zł, w 2008 zaś - minus 175 mln zł). Analizując wynik operacyjny Spółki warto podkreślić, że marża operacyjna LOT-u wynosząca minus 2% plasuje się na tym samym lub nieco wyższym poziomie niż średnia innych przewoźników europejskich, którzy również odnotowują ujemne marże. Na osiągnięty wynik finansowy istotny wpływ miały przede wszystkim widoczne w 2010 roku, negatywne dla Spółki zmiany kursów walut i cen paliwa lotniczego oraz wybuch wulkanu na Islandii. Spółce udało się jednak wygospodarować dodatkowe oszczędności, aby pokryć wzrost cen paliwa oraz nie pozwolić by był on odczuwalny dla pasażerów w postaci wyższych cen biletów lotniczych.
LOT kontynuuje realizację programu restrukturyzacyjnego. Spółce udało się przywrócić płynność finansową. Odzyskała ona również zaufanie wierzycieli, klientów, głównych dostawców oraz inwestorów. Faktem wartym podkreślenia jest również zakończenie funkcjonującego od lat Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy oraz znaczna redukcja zatrudnienia. Znacznie poprawił się wynik finansowy całej Grupy LOT. Zlikwidowane zostały niedochodowe spółki Centralwings i LOT Ground Services bez utraty udziału w rynku przewozów czarterowych i obsługi naziemnej. Jednocześnie wartość spółek znacząco się poprawiła, co znajduje swoje odzwierciedlenie w aktualnych wycenach. Potencjalna sprzedaż części z tych aktywów będzie szansą dla LOT-u na wsparcie finansowania programu inwestycyjnego i jej dalszego rozwoju.
Spółka z powodzeniem odzyskuje rynek. Pierwsze pozytywne rezultaty działań w tym zakresie były widoczne już pod koniec 2009 roku oraz w pierwszym kwartale 2010 roku. Dużym sukcesem okazały się nowo otwarte bezpośrednie połączenia m.in. do Tallina, Bejrutu oraz Erewania. Dodatkowo w okresie od lipca do sierpnia br. Spółka zrealizowała 16 przewozów czarterowych do Japonii. W nadchodzącym półroczu uruchomione zostaną zaś kolejne bezpośrednie loty: do Tbilisi, Kairu, Damaszku oraz Hanoi. Już teraz samoloty, które będą w najbliższych miesiącach latały na tych trasach, szybko zapełniają się pasażerami.
Pozytywne efekty restrukturyzacji widoczne są gołym okiem - LOT pomimo utrzymującego się kryzysu na rynku przewozów lotniczych, negatywnego efektu kursu walut oraz znaczącego wzrostu ceny paliwa lotniczego zdołał poprawić swój średni wpływ jednostkowy. Utrzymuje także pozycję lidera na polskim rynku i odrabia straty z ubiegłych lat – mówi Sebastian Mikosz, Prezes Zarządu PLL LOT S.A. To co cieszy nas najbardziej to fakt, że pasażerowie tak chętnie wracają na pokłady naszych samolotów.
Komentarze