Przejdź do treści
Źródło artykułu

Październikowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Październikowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze "Przeglądu Lotniczego" polecamy:

Skyleader 400 – Ultralight na AVGAS
Skyleader 400 to samolot wyjątkowy, jego sylwetka znacznie różni się od innych modeli czeskiego producenta. Egzemplarz, który opisuje i przedstawia na zdjęciach Andrzej Rutkowski, jest wyjątkowy podwójnie: napędza go zasilany paliwem AVGAS silnik Continental O-200D, choć Czterysetka oferowana jest także z Rotaksem 912.

Ostatni w Europie – PZL 106 Kruk
To było wydarzenie! Do Konstancina przyleciał jedyny latający w Europie Kruk. Pięknie zachowany, odrestaurowany z precyzją znaną z modeli „made in DDR” samolot – co widać na zdjęciach – należy do niemieckiego mechanika. Wrażeniami ze spotkania z tym unikatem dzieli się Krzysztof Krawcewicz, historię konstrukcji przybliża Jarosław Dobrzyński.

Przyleciałeś na Babice... cz. 2
W drugiej części praktycznego przewodnika po EPBC instruktor pilot Krzysztof Krawcewicz tłumaczy, jak włączyć się w krąg w przeciwnym niż w części pierwszej kierunku (czyli „10”), a także jak prawidłowo i bezpiecznie opuścić pas. Przeczytaj zanim przylecisz.

Plan lotu – nowe możliwości
Obowiązujące od sierpnia br. rozporządzenie ws. przepisów ruchu lotniczego rozszerzyło opcje dla planów lotu. Informator FIS Magdalena Rekść-Kopyłowicz wyjaśnia m.in. nowo wprowadzone pojęcia skrócony i odcinkowy plan lotu oraz w jakich okolicznościach można składać.

Paliwo samochodowe – fakty i mity
Mimo pojawiających się na różnych forach dyskusji, stosowanie paliwa samochodowego w lotnictwie nie jest kontrowersyjne. Wobec dzisiejszego stanu wiedzy używanie go jest bezpieczne i przynosi wiele korzyści, jest też zalecane przez producentów silników lotniczych. Ze szkodliwymi mitami na temat „samochodówki” rozprawia się Krzysztof Krawcewicz powołując się na 6 lat użytkowania i 40 tys. wylatanych godzin przez jeden z wielu ośrodków szkolenia w Polsce. Kluczem do bezpieczeństwa jest kultura tankowania.

Sytuacje awaryjne cz. 4: Chory na pokładzie
Chory na pokładzie samolotu GA to rzadki przypadek, ale służba FIS jest na niego przygotowana. Instruktor i informator FIS Andrzej Rutkowski tłumaczy, na co może liczyć pilot, gdy gorzej poczuje się pasażer, a także – bo i tak może się zdarzyć – gdy nagła niedyspozycja dotyczy pilota.

TRA – nie dogadałeś się, nie wlatuj
Mając na swojej drodze strefę czasowo rezerwowaną TRA (Temporary Restricted Area) pilot musi uzyskać zgodę na przelot przez nią od uprawnionego podmiotu lub ją ominąć. Zasady obowiązujące w TRA nakreśla Andrzej Rutkowski powołując się na zaistniałą sytuację podczas skoków w Chrcynnie.

Targi pełne optymizmu
Piąta edycja targów Aviation Expo w Kielcach odbyła się dzięki wielkiej determinacji i energii organizatorów. W tych trudnych czasach były one, choć nieco kameralne, tak bardzo potrzebną dawką normalności i optymizmu. W ofercie wystawców pojawiło się kilka naprawdę interesujących nowości. Relacja Krzysztofa Krawcewicza.

Opowiem Ci o samolocie... cz. 4: Luk awioniczny
Mechanik samolotowy Kamil Iwankiewicz ujawnia kolejne sekrety budowy samolotu pasażerskiego. W czwartej części zagląda do luku awionicznego: co kryje i gdzie znajduje się to miejsce, zwane przez mechaników „piwnicą”?

Pomysł na rajd
Lotnicze rajdy to nie tylko radość i przygoda, dostarczają uczestnikom także wiele cennych, lotniczych doświadczeń. Gdy leci się formacją, można np. doskonalić loty w szyku. Julia Janicka relacjonuje wyprawę Aeroklubu Warszawskiego z Babic w północne rejony Polski, z lądowaniem m.in. w Bagiczu, Peenemünde, Gdańsku i Kikitach.

Przyjaciele Mazur
Ponad 40 załóg samolotów i wiatrakowców uczestniczyło w XXII Międzynarodowym Zlocie Przyjaciół Lotnictwa i Mazur, organizowanym przez Aeroklub Krainy Jezior z Kętrzyna. Wśród lotnisk odwiedzanych przez załogi były też dwa nowo otwarte, co dowodzi, że lotnicza infrastruktura Mazur rozwija się. Wspomnień uczestników wysłuchał Sławomir Kasjaniuk.

Panorama na Kraków bez limitu
Balonowa platforma widokowa to jedna z turystycznych atrakcji Krakowa. Z unoszonej przez balon gazowy gondoli panoramę miasta może podziwiać jednocześnie nawet 30 osób. Ewa Daszewska przedstawia platformę od technicznej strony – jak jest zbudowana i jak działa?

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o tym, że w GA „kowidowe” spowolnienie nie występuje, a także felietony Piotra Długiewicza oraz kpt. Jarosława Czaplickiego – tym razem o zbliżonej tematyce: właściwych reakcjach na sytuacje awaryjne.

Życzymy miłej lektury

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony