Lipcowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Przegląd Lotniczy 07/2018

Lipcowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lipcowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

Tecnam P2008JC MkII jeszcze lepszy
Chętnie kupowany przez ośrodki szkolenia lotniczego Tecnam doczekał się prawdziwego glass cockpitu. Samolot w wersji Mk II, z awioniką Garmin G3X Touch, certyfikat EASA otrzymał pół roku temu. Pierwsze egzemplarze są już w Polsce. Jak się lata samolotem klasy VLA z takim wyposażeniem sprawdzał Krzysztof Krawcewicz, historię i konstrukcję P2008 przybliża Sławomir Kasjaniuk, zdjęcia w locie Andrzej Rutkowski.

Jak-3U. Moc jest z Tobą
I to nie byle jaka moc: napędzający dostarczonego do Polski Jaka-3U silnik Pratt & Whitney R2000 generuje aż 1450 KM! Ten zbudowany na bazie czechosłowackiego Jaka-11 samolot ma za sobą służbę w Egipskich Siłach Powietrznych oraz udział w słynnych wyścigach Reno Air Races w Nevadzie, gdzie znany był jako „Czech Ride”. O emocje związane z lataniem na Jaku-3U jego nowych właścicieli pyta Filip Modrzejewski, który wykonał także serię zdjęć w locie.

Gekon już lata
Dariusz Lewek dzieli się doświadczeniami ze zrealizowanych niedawno prób w locie szybowca z napędem Gekon. Za sterami podczas oblotu zasiadł sam konstruktor. Ważący mniej od przeciętnego pilota, wyposażony silnik elektryczny o mocy 10 kW Gekon, zgodnie z obecnymi przepisami zaliczany do „Urządzeń latających”, może samodzielnie startować z płaskiego terenu i wznosić z przyzwoitą prędkością. Autor podsumowuje także koszty i pracochłonność budowy. Zdjęcia w locie Roman Peczka.

Lepiej sprawdzić – przegląd przedlotowy
Kontynuujemy cykl praktycznych porad dla pilotów dotyczących wykonania prawidłowego przeglądu przedlotowego. Tym razem zajmujemy się przednią częścią kadłuba samolotu, kontrolujemy silnik, śmigło, dajniki... Opieramy się na sprawdzonym biuletynie bezpieczeństwa FSM wydawanym przez niemiecki nadzór lotniczy.

Majówka u bratanków
Jacek Ławrecki zabiera nas w kolejną rodzinną podróż. Celem letniej wyprawy są Węgry. Jak się okazuje, koszty wynajęcia Cessny 152 od „bratanków” są bardzo rozsądne, podział węgierskiej przestrzeni powietrznej prosty, a FIS – jak wszędzie – przyjazny… Na kilku zdjęciach zobaczymy, jak ten kraj prezentuje się z pokładu samolotu.

Spotkania z FIS
Wiosną br. w aeroklubach i ośrodkach szkolenia lotniczego w całym kraju pojawili się informatorzy Służby Informacji Powietrznej. Celem spotkań pracowników FIS z lotnikami, którzy zazwyczaj tylko słyszą się przez radio, był przepływ wiedzy, a także wymiana doświadczeń. Już jesienią kolejna tura spotkań. O głównym przesłaniu informatorów FIS skierowanym do pilotów z koordynatorem tej akcji Andrzejem Rutkowskim rozmawia Krzysztof Krawcewicz.

Latać cicho
W pierwszym kwartale br. PLL LOT zajęły drugie miejsce w prowadzonym przez londyńskie lotnisko Heathrow rankingu cichych linii lotniczych. Za sukcesem naszego przewoźnika kryje się nie tylko coraz doskonalszy sprzęt, ale także specjalna taktyka i umiejętności pilotów, którzy przechodzą specjalne szkolenia z procedur antyhałasowych, m.in. podejścia z ciągłym zniżaniem CDA. O cichym Locie pisze Joanna Wieczorek, a konsultantem merytorycznym artykułu jest cpt. Jarosław Jackiewicz.

Sky Show Sobienie
Nowa impreza lotnicza, mocno nawiązuje do tradycji legendarnej Góraszki. Do ciekawszych punktów programu pierwszej edycji pokazów zaliczyć można na pewno dynamiczne występy naszych Orlików z Harvardami, S-Bacha z opisanym w numerze Jakiem-3U czy cywilnej Iskry. Jak było? Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją Andrzeja Rutkowskiego.

Pomysł na pokazy
Gdynia Aerobaltic to pokazy, które będą trwać aż trzy dni i odbywać się na lotnisku w Babich Dołach oraz na plaży. W tym roku po raz pierwszy pokazom towarzyszyć będą targi Aero Expo Gdynia. O tym, co nas czeka w sierpniu w Gdyni, Maciej Stroiński rozmawia z Hubertem Topolińskim, wiceprezesem spółki Aeropact, organizatora imprezy.

Oko w oko z tygrysami
Gospodarzem tegorocznego ćwiczenia NATO Tiger Meet była 31 Baza Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, gdzie stacjonuje kultywująca tygrysie tradycje 6 eskadra lotnicza. W trwającym dwa tygodnie ćwiczeniu wzięło udział ponad 80 samolotów i śmigłowców z 13 krajów. Przebieg ćwiczenia, uczestniczących w nim lotników oraz statki powietrzne w okolicznościowych barwach uwiecznił Filip Modrzejewski.

Powietrzni transportowcy
W cyklu publikacji prezentujących polskie lotnictwo wojskowe z okazji jego stulecia przyszedł czas na najcięższe i ciężko pracujące maszyny: transportowe Herculesy z Powidza oraz krakowskie CASY. Artykuł Filipa Modrzejewskiego ilustrują unikalne zdjęcia, które wykonał m.in. podczas sesji air-to-air nad Bieszczadami i Pojezierzem Wielkopolskim.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium najważniejszych imprez lotniczych, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o instruktorach, co zostali w General Aviation i nie odeszli do bijących się o pilotów linii lotniczych; felietony: Piotra Długiewicza o kobietach w lotnictwie i szkodliwych, związanych z płcią pilotów stereotypach oraz kapitana Jarosława Czaplickiego o tym, co potrafi potężna burza, zwana w meteorologii superkomórką...

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

Źródło: PLAR
comments powered by Disqus