Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 12/2017
Źródło artykułu

Grudniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Grudniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W grudniowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

Yo-Yo nową pasją Twoją
Odpowiadając na rosnące zainteresowanie ultralekkimi śmigłowcami Włosi nie wyważali otwartych drzwi. Sięgnęli po doskonale znaną i sprawdzoną konstrukcję zza oceanu – R22, którą odpowiednio modyfikując dostosowali do nowej kategorii. Ale Yo-Yo to nie uboższy brat legendarnego Robinsona – to najprawdziwszy sprzęt ultralekki, pozwalający spełnić marzenia o własnym śmigłowcu za przystępną cenę. Czy Yo-Yo ma szansę stać się nową pasją dla pilota, który zakosztował na nim latania na śmigłowcu ultralekkim? Sprawdzał to Krzysztof Krawcewicz, który na spotkanie z nim udał się do Włoch. Towarzyszył mu Roman Peczka, autor wspaniałych fotografii helikoptera nad Laguną Wenecką.

Podróż za pięć litrów – SD-1 Minisport
Kiedyś w Polsce żartowano, że malucha można pomylić z plecakiem... Podobnie jest z czeskim samolocikiem SD-1 Minisport – Dave Unwin, który go dla nas przetestował nie stroni od podobnych żartów. Ten skonstruowany przez Igora Špačka jednoosobowy dolnopłat o całkiem rasowej sylwetce i o masie własnej 130 kg (z BRS) umożliwia podróżowanie z prędkością 160 km/h. Wielką zaletą SD-1 jest jego przystępna cena – 33 tys. euro, ale jeszcze większą mały apetyt na paliwo – lecąc z prędkością przelotową w ciągu godziny zużyjemy mniej niż pięć litrów benzyny samochodowej. Zdjęcia Keith Wilson.

Stampe jak żywy
Skonstruowany w Belgii dwupłatowy Stampe-Vertongen SV4-C w latach powojennych był popularnym samolotem szkolnym, zarówno w lotnictwie wojskowym Francji, jak i cywilnym. Wyparty przez nowocześniejsze konstrukcje, stał się wkrótce pożądanym klasykiem. By uczynić go dostępnym także dla mniej zamożnych miłośników lotnictwa w stylu vintage, belgijski pilot Raoul Severin opracował jego wierną, ultralekką replikę SV4-RS, zachowując w 100 proc. wymiary oryginału. Pierwszą pełnowymiarową replikę na rynku opisuje Stefan Degraef, zdjęcia wykonał Edwin Borremans.

Cessną nad Wielki Kanion
W Kalifornii podobno nigdy nie pada - wymarzona pogoda dla GA? Mikołaj Tetzlaff i Łukasz Łapiński w wakacje postanowili zdobyć trochę nowych doświadczeń w lotach VFR i podszlifować lotniczą frazeologię za oceanem. Na wynajętej w USA Cessnie 172 podróżowali nie tylko nad słonecznym stanem, podziwiali z góry także Nevadę i Arizonę. Przelot nad środkiem działającego portu lotniczego w Los Angeles, nad startującymi i lądującymi A380 czy B747 to niezapomniane wrażenie, ale celem wyprawy był majestatyczny Wielki Kanion.

Klapy – jak z nich korzystać?
Klapy to standardowy element wyposażenia ogromnej większości samolotów general aviation i ultralekkich. Dzięki nim możliwe jest zwiększenie siły nośnej w dolnym zakresie prędkości - czyli uzyskanie niższej prędkości lotu. Ale klap używamy tylko w krótkich, choć kluczowych fazach lotu, i to na małej wysokości: podczas startu i lądowania. Dlatego tak ważne jest zrozumienie ich działania i właściwe posługiwanie się, bo konsekwencje niewłaściwego użycia mogą okazać się tragiczne. Niemiecki nadzór lotniczy LBA w swoim biuletynie "Flugsicherheitsmitteilungen" (FSM) uczula pilotów General Aviation na podstawowe aspekty korzystania z klap, oraz różne uboczne skutki, z których pilot powinien sobie zdawać sprawę. Cenny materiał do indywidualnego przemyślenia.

Rekord Polski w Ameryce
Wśród uczestników odbywającego się w Ameryce Północnej międzynarodowego wyścigu balonów gazowych znanego jako America's Challenge znalazła się polsko-amerykańska załoga, Krzysztof Zapart i Andy Cayton. W zawodach wzięło udział osiem balonów, zwyciężyli Szwajcarzy, którzy pokonali ponad 3670 km, co jest rekordem świata Ale wynik Krzysztofa i Andy'ego też jest imponujący – spędzając w powietrzu 69 godzin przelecieli 3526 km, zajmując drugie miejsce oraz ustanawiając nowy rekord Polski. Gratulujemy! Relacja Marka Matuszelańskiego.

Co w prawie piszczy – podsumowanie roku
Specjalizujący się w prawie lotniczym radca prawny Paweł Szarama z Kancelarii Prawnej Aerolex dokonał przeglądu zmian w prawie krajowym związanych z lotnictwem cywilnym w 2017 roku.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego, o tym jak 20 lat temu zgasił fantazje pewnego dziennikarza na temat małych śmigłowców, a dziś przyznaje mu rację; felietony: Piotra Długiewicza o tym, gdzie pilot powinien obchodzić Sylwestra oraz cpt. Jarosława Czaplickiego, pt. "Dobry lotnik" – ostrzegamy, bardzo szczery...

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony