Zamiennik dla 100LL - FAA opóźnia termin zakończenia programu

Tankowanie Avgas 100LL

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) poinformowała, iż wydłuży docelowy termin opracowania alternatywnego dla 100 LL paliwa w ramach programu Piston Aviation Fuels Initiative (PAFI). Początkowo termin zakończenia programu został określony na koniec 2018 r., ale 7 czerwca Agencja wydłużyła go do końca 2019 r. i stwierdziła, że głównym tego powodem jest fakt, iż dotychczas opracowane paliwa (Shell i Swift Fuels) miały inną charakterystykę niż 100LL.

W tym samym czasie agencja zawiesiła wszystkie testy w locie i niektóre testy silników, jako, że żadne z nich nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Zawieszenie lotów testowych wskazuje, że różnice pomiędzy nowym bezołowiowym paliwem, a 100LL jest na tyle znaczące, że może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa w locie. Paliwa Shell i Swift są obecnie oceniane pod kątem łagodzenia niedogodności dla GA związanych z ich produkcją i dystrybucją.

W ostatnio opublikowanej informacji, FAA poinformowała również, iż „producenci paliw oferujący alternatywne paliwa mają ustalić ich potencjalną efektywność jako bezołowiowego zamiennika dla 100LL i zostaną zaproszeni do udziału w porozumieniu Cooperative Research and Development". Stworzyło to wrażenie, iż FAA straciła zaufanie do paliw Shell i Swift, chociaż nie powiedziano tego dokładnie. Informacje Agencji sugerują, iż program PAFI znajduje się w poważnych tarapatach, chociaż po raz kolejny, charakter jego kłopotów pozostaje tajemniczy. 

Źródło: planeandpilotamag.com
comments powered by Disqus