Raport wstępny PKBWL dot. wypadku wiatrakowca Twister w Jarosławcu
20 sierpnia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport wstępny z wypadku z udziałem wiatrakowca Twister A21MMS, do którego doszło 23.07.2014 r. w miejscowości Jarosławiec gm. Postomino. W wyniku wypadku samolot został zniszczony, a pilot poniósł śmierć.
W raporcie 1160/14 czytamy:
"W dniu 23.07.2014 r. w godzinach popołudniowych, pilot po wykonaniu przeglądu przedlotowego przekołował wiatrakowcem z terenu rodzinnej posesji w Jezierzanach, gdzie był przechowywany wiatrakowiec, na pobliską łąkę, z której wykonywał loty „zapoznawcze wiatrakowcem”. Informował o tym duży baner ogłoszeniowy w miejscu, skąd były wykonywane loty oraz rozmieszczone w różnych miejscach ogłoszenia z podanym numerem telefonu.
Po przygotowaniu wiatrakowca do lotu, około godziny 15:45 pilot wystartował do pierwszego w tym dniu lotu. Według zeznań świadka na tzw. „pierwszy lot” w danym dniu, pilot nikogo nie zabierał na pokład wiatrakowca. Zazwyczaj taki lot trwał około 10 minut i przebiegał po stałej trasie: w kierunku jeziora Wicko, następnie wzdłuż nadmorskiej linii brzegowej do Jarosławca, po czym wiatrakowiec wracał na miejsce startu w Jezierzanach.
Start do lotu, w którym zaistniał wypadek odbył się pod wiatr, w kierunku jeziora Wicko i dalej po stałej trasie. W rejonie przystani rybackiej w Jarosławcu w odległości około 50 m od linii brzegowej wiatrakowiec zderzył się z powierzchnią morza. W wyniku zdarzenia pilot poniósł śmierć, natomiast wiatrakowiec uległ całkowitemu zniszczeniu.
Z informacji przekazanej przez PAŻP wynika, że lot wiatrakowca odbywał się bez łączności radiowej z ATS, w aktywnej strefie EPD53 (GND-2000 ft alt). Zespół badawczy PKBWL, po przybyciu na miejsce wypadku, dokonał oględzin rejonu miejsca zdarzenia i wraku wiatrakowca. Po szczegółowych oględzinach przeprowadzonych w dniu 24.07.2014 r., wrak wiatrakowca został przetransportowany do miejsca składowania i zabezpieczony do dalszych badań.
W dniu 11.08.2014 r., w miejscu składowania wraku członkowie zespołu badawczego PKBWL zdemontowali łopaty wirnika nośnego wiatrakowca i pobrali do dalszych badań: głowicę wirnika nośnego, dźwignie pośrednie popychaczy oraz prawy górny popychacz."
Wydane zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:
Nie sformułowano na tym etapie badania.
Raport wstępny 1160/14
Komentarze