Aktualizacje: Odbyło się grudniowe posiedzenie Komisji PKBWL cz. IV
Odbyło się czwarte grudniowe posiedzenie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, na którym zajmowano się badaniem poniższych zdarzeń.
Uchwała 10/11
Odejście na drugi krąg samolotu Airbus A320 HA-LPZ spowodowane obecnością pojazdu SOL w pobliżu drogi startowej.
Uchwała 296/11
Zadziałanie stick shakera w samolocie Embraer 175 SP-LIO wskutek nadmiernego spadku prędkości
Uchwała 520/11
Odpadnięcie koła od podwozia szybowca SZD-9 Bocian SP-2815 w trakcie przyziemienia
Uchwała 1108/11
Wkołowanie na inną niż zalecona drogę kołowania przez załogę samolotu Airbus A319 G-EZPG
Uchwała 1136/11
Znaczne przekroczenie wartości momentu masztu MMO podczas lądowania śmigłowca Eurocopter EC 135 SP-HXD
Raport wstępny 1399/11
Tragiczne zderzenie z budynkiem i pożar motolotni Stratus P-2S SP-MLUZ
Około godziny 16.00 LMT pilot wystartował motolotnią z terenu własnej posesji. Start wykonany został w kierunku zachodnim. Po kilku minutach nadleciał nad miejsce startu z kierunku północno-wschodniego, na wysokości oszacowanej przez świadka na 40-50 m AGL. W pewnym momencie motolotnia wykonała głęboki zakręt w lewo, z jednoczesnym obniżeniem wysokości i zderzyła się ze ścianą murowanego budynku gospodarczego. Po zderzeniu powstał pożar, który objął całą motolotnię. Pilot poniósł śmierć na miejscu zdarzenia.
Raport wstępny 1416/11
Zderzenie z linią energetyczną i upadek na ziemię ze skutkiem śmiertelnym pilota motolitni Air Creation XP-17 SP-MBSG
O godzinie 12.40 pilot wystartował motolotnią z miejscowości Koślinka k/Sztumu. Celem lotu było przebazowanie motolotni na lądowisko Chrcynno k/Nasielska. Do Chrcynna doleciał z kierunku zachodniego, około 40 minut po zachodzie śłońca. Po doleceniu do lądowiska na wysokości oszacowanej przez świadka na 30-50 AGL wykonał zakręt w lewo. W trakcie wykonywania zakrętu ze znacznym przechyleniem, utracił wysokość do ok. 5 m AGL. Następnie gwałtownie wzniósł się do wysokości 20-25 m i odleciał w kierunku zachodnim. Chwilę później lecąc z kursem południowym, zderzył się z przewodami linii energetycznej średniego napięcia, a następnie z ziemią. Pilot zmarł w wyniku obrażeń doznanych podczas wypadku.
Lądowisko nie było przygotowane do wykonania operacji lądowania w nocy. Pilot posiadał niewielkie ogólne doświadczenie lotnicze. Nie posiadał doświadczenia w lotach nocnych. Miejsce wypadku znajduje się w rejonie podejścia do lądowania z kierunku zachodniego i odległe jest o ok. 850 m od zachodniej krawędzi lądowiska Chrcynno.
Komentarze