Przejdź do treści
F-16 (fot. pikniknowotarski.pl)
Źródło artykułu

Kolejne atrakcje XI Nowotarskiego Pikniku Lotniczego

Już za miesiąć fani lotnictwa spotkają się na nowotarskim lotnisku podczas jedenastej edycji Nowotarskiego Pikniku Lotniczego.

Cały czas trwają przygotowania. Kolejni uczestnicy potwierdzają swój przylot. Organizatorzy poinformowali, że gwiazdą XI Nowotarskiego Pikniku Lotniczego, jakiej jeszcze nigdy wcześniej nie było na Podhalu, będzie szybki i zwinny F-16 Tiger Demo Team.

Na nowotarskim niebie swoje umiejętności zaprezentuje pilot pokazowy mjr pil. Dominik ‘ZIPPITY’ Duda. Pokaz możliwości samolotu F-16 „Jastrzębia” będzie można podziwiać w obydwa dni pikniku.

Z ciekawostek to Tiger Demo Team w tym roku będzie obchodził 4-lecie swojego istnienia. Pierwszym pilotem pokazowym w polskich barwach na samolocie F-16 był pilot demonstracyjny kpt. Robert „Bluto” Gałązka. Dla fanów tego pięknego samolotu organizatorzy przewidzieli także coś na ziemi, gdyż na terenie imprezy zostanie wydzielone specjalne miejsce pod namiot promocyjny, w którym będzie można spotkać pilotów F-16 wraz z całym swoim zespołem.

– Pragniemy też poinformować, że ostateczne potwierdzenie udziału nastąpi dopiero po weryfikację przez wojsko czy samolot będzie mógł wykorzystać lotnisko w pod krakowskich Balicach  do celów operacyjnych – mówią organizatorzy.

Kolejnym gościem tegorocznego pikniku jest Casa - 1.131E Jungman i Czeski pilot Jan Rudzinskyj. Piękna sylwetka piękny kolor wspaniale komponujący się na niebie Podhala. To własnie Jungman.

W 1933 roku w nowo założonej niemieckiej wytwórni lotniczej Bücker-Flugzeugbau GmbH, główny konstruktor tej firmy Anders Anderson opracował samolot szkolno-akrobacyjny przystosowany do szkolenia podstawowego pilotów, który oznaczono jako Bücker Bü 131 Jungmann. Oblotu prototypu samolotu dokonano w dniu 27 kwietnia 1934 roku.

Samolot ten spełniał założone wymagania i rozpoczęto jego produkcję seryjną, przy czym w samolotach seryjnych zastosowano mocniejszy silnik. Samolotem tym zainteresowały się cywilne szkoły lotnicze i Luftwaffe. W krótkim czasie stał się on podstawowym samolotem szkolnym w lotnictwie niemieckim.

Samolotem tym zainteresowały się również inne kraje, zakupując zarówno gotowe samoloty, jak również zakupując licencje na ich budowę. Licencje zakupiły: Szwajcaria, Japonia, Hiszpania, Węgry i Czechosłowacja.

W toku dalszej produkcji powstawały kolejne wersje samolotu, które w zasadzie różniły się jedynie rodzajem silnika. Wersje samolotu powstawały również w krajach, które zakupiły licencję na ich produkcję. Produkcja seryjna samolotów trwała w Niemczech do 1945 roku, natomiast w Czechosłowacji produkowano jeszcze ich licencyjną wersję w latach pięćdziesiątych XX wieku. Łącznie wyprodukowano około 5000 samolotów tego typu (w tym około 2000 na podstawie licencji). W dniach 6-7 lipca br. zobaczymy go w Nowym Targu.

O kolejnych atrakcjach już niedługo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony