Przejdź do treści
droga startowa (LKPR RWY31)
Źródło artykułu

Bezpieczne pasy startowe

Naukowcy z Niemiec opracowali system radarowy do monitorowania pasów startowych i lądowania na lotniskach. Pozwala on na określenie, czy nie znajdują się na nich niebezpieczne obiekty mogące zagrozić samolotom – podał portal Fraunhofer Institut.

Start i lądowanie są najniebezpieczniejszą częścią każdego lotu i procentowo przypada na nie najwięcej wypadków lotniczych. Jednym z najgłośniejszych wypadków tego typu była ostatnia katastrofa samolotu Concorde 25 lipca 2000 roku, kiedy to w czasie startu z lotniska Charles De Gaulle w Paryżu, oponę maszyny zniszczyła pozostawiona na pasie mutra, która następnie uderzyła w skrzydło doprowadzając do wycieku paliwa i pożaru. Pożar spowodował utratę mocy dwóch z czterech silników i upadek maszyny – 100 pasażerów i 9 osób załogi zginęło w katastrofie.

Aby zapobiec tego typu katastrofom przyszłości, zespół naukowców z Fraunhofer Institut, Universitat Siegen oraz firm PMD Technologies GmbH i Wilhelm Winter Gmb, pod kierownictwem dr Helmuta Essen opracował system LaotSe składający się z kamery bliskiej podczerwieni, kamer optycznych 2 D i 3D oraz radaru milimetrowego.

Cały ten kompleks ma wykrywać nie tylko metalowe elementy, które mogłyby się znaleźć na pasie startowym, ale także odłamki tworzyw sztucznych, plastikowe torby przyniesione przez wiatr, czy nawet małe zwierzęta lub ptaki.

Radar pracuje w paśmie 200 GHz, co oznacza, że może wykrywać obiekty o wielkości 1-2 cm. Miniaturyzacja całego systemu, tak, aby można montować go na krótkich masztach wysokości 2,5 metra umożliwia wykrycie małych przedmiotów z odległości do 700 metrów. Testy systemu mają rozpocząć się na lotnisku w Kolonii jesienią br., zaś komercyjna wersja ma być dostępna od kwietnia 2012. (PAP)

mmej/ tot/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony