Dęblińskie muzealia w zabytkowym hangarze w Rogowie
Do późnego wieczora 4 grudnia 2020 r. trwał montaż samolotu myśliwskiego MIG-21 PFM o nr bocznym 09 w hangarze w Rogowie na Pomorzu Zachodnim. Ekipa techników z Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie oraz 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego dokonała scalenia maszyny, dzięki wykorzystaniu specjalnych podnośników i wózków podskrzydłowych.
Tym samym zakończyła się trwająca pięć dni operacja logistyczna związana z demontażem oraz transportem eksponatów wypożyczonych z kolekcji dęblińskiego muzeum do tworzonego Muzeum Lotnictwa i Techniki Wojskowej w Rogowie – oddziału tematycznego Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.
.jpg)
(fot. Roman Błachnio)
Na wniosek starosty kołobrzeskiego oraz dyrektora Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, zostały wypożyczone dublety obiektów znajdujących się w zbiorach Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Pięcioletnia umowa obejmuje możliwość przeprowadzania prac konserwatorskich przez obecnego użytkownika, dzięki czemu obiekty zyskają na wyglądzie oraz będą trwale zabezpieczone dla przyszłych pokoleń.
.jpg)
(fot. Roman Błachnio)
Do Rogowa zostały wypożyczone: samolot myśliwski MIG-21 PFM o numerze bocznym 09 w barwach 2 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z Goleniowa, dwa agregaty rozruchowe – akumulatorowy wózek rozruchowy ST-5 wykorzystywany do samolotów rodzimej produkcji serii Lim oraz samobieżny agregat na APA 4G na samochodzie URAL 375 i silnik do samolotu MIG-21.
.jpg)
(fot. Roman Błachnio)
Na decyzję o wypożyczeniu ww. obiektów do Muzeum w Kołobrzegu wpłynęło m.in. zakończenie terminu umowy użyczenia dla podmiotu, który do tej pory opiekował się samolotem MiG-21. Ale przede wszystkim zaważyły względy konserwatorskie. Obiekty, które do tej pory były eksponowane na wolnym powietrzu, trafiły pod dach. Nie bez znaczenia jest też kontekst historyczny samego obiektu w Rogowie – hangaru lotniczego z lat 30-tych XX wieku o konstrukcji strunobetonowej, w jakim dęblińskie muzealia będą przechowywane. Tym samym swoisty most powietrzny Dęblin – Rogowo został utworzony za sprawą muzealnej współpracy.
.jpg)
(fot. Roman Błachnio)
Dodajmy, iż obiekt został wpisany do rejestru zabytków Decyzją nr 258/2013 z dnia 19 marca 2013 r. Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (pod numerem A-1155). Jest prawdopodobnie jedynym przykładem tego typu obiektów w Polsce: obiekt wybudowany w latach 1935-1937 na terenie lotniska w miejscowości Rogowo (dawniej: Kamp), stanowi zachowany na terenie Pomorza jedyny i unikatowy przykład zastosowania technologii żelbetowej do wzniesienia skomplikowanej konstrukcji wielkoprzestrzennego obiektu architektury kubaturowej z wyraźnym wskazaniem na funkcję obiektu. Budynek wykazuje cechy stylistyczne charakterystyczne dla budownictwa obiektów wojskowych z lat 30-tych XX wieku. Był on częścią infrastruktury zbudowanej dla działania 2 eskadry 706 Kustenfliegergruppe, wyposażonej m.in. w samoloty typu Dornier ( znajdowały się tutaj m.in. zabudowania koszarowe i lotnisko trawiaste). Po II wojnie światowej, jednostka została obsadzona przez żołnierzy 4 Dywizji Piechoty Wojska Polskiego, następnie przez 32 Smoleńską Dywizję Kawalerii Armii Czerwonej, a w marcu 1949 roku przekazano teren i obiekty na rzecz 32 Pułku Piechoty ze Skierniewic. W latach 1950-1998 w Rogowie stacjonowały wojska rakietowe (2 Pułk Artylerii Przeciwlotniczej).
.jpg)
(fot. Roman Błachnio)
.jpg)
(fot. Roman Błachnio)
Miejmy nadzieję, że już w przyszłym roku ten wyjątkowy obiekt i nowa wystawa zostaną udostępnione dla publiczności.
„Chciałbym podziękować Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie za te eksponaty, które będą stanowiły ważną część naszej ekspozycji. Podziękowania składam także dla Wojska Polskiego, dzięki któremu udało się przewieźć sprzęt do Kołobrzegu” – mówi starosta kołobrzeski Tomasz Tamborski.
Decyzję o wypożyczeniu muzealiów podjęto również na podstawie umowy współpracy, zawartej z Powiatem Kołobrzeskim w lutym 2019 r., na rzecz upowszechniania dziejów polskiego lotnictwa wojskowego.
Paweł Pawłowski
Komentarze