Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii spotkania przy samolocie: Sikorski UH-60 Black Hawk

W dniu 4 grudnia 2016 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o jednej z "gwiazd" Małopolskiego Pikniku Lotniczego 2016 roku, jakim był śmigłowiec Sikorski S-70I Black Hawk. Uczestnicy spotkania poznają rozwój tego amerykańskiego śmigłowca, poznają jego konstrukcję oraz wersje rozwojowe w tym również morskie.

UH-60 Black Hawk to średni wielozadaniowy amerykański śmigłowiec transportowy i wsparcia piechoty zbudowany przez Sikorsky Aircraft Corporation. Maszyna jest napędzana dwoma turbowałowymi silnikami poruszającymi jeden wirnik nośny.

UH-60 był maszyną, która została wytypowana jako zwycięzca konkursu ogłoszonego przez Armię Stanów Zjednoczonych na początku lat 70. XX wieku na następcę śmigłowca Bell UH-1 Huey.

Na bazie UH-60 powstało wiele wersji, w tym wersja morska śmigłowca dla marynarki wojennej Sikorsky SH-60 Seahawk, ogółem wyprodukowano ponad 4000 maszyn rodziny S-70 i H-60.

Na bazie maszyny UH-60A zbudowano też maszynę oznaczoną jako MH-60D podobnej do MH-60K, z sondą do tankowania w powietrzu, zmodyfikowanym uzbrojeniem, nowocześniejszą awioniką itd. Później w ramach trzystopniowego programu modyfikacji śmigłowca przebudowano je do konfiguracji MH-60G Pave Hawk.


Tankowanie w locie śmigłowca HH-60 Pave Hawk (fot. Rob Jenson/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Śmigłowiec S-70i powstał jako odpowiedź firmy Sikorsky Aircraft Corporation na zapotrzebowanie Armii USA na nowy wielozadaniowy śmigłowiec transportu taktycznego (UTTAS). Oblot odbył się w grudniu 1974 r., a w grudniu 1976 r. został on wybrany (pokonując konkurentów z firm Bell i Boeing-Vertol) przez Armię USA, która nadała mu tymczasowe oznaczenie YUH-60A. Dostawa pierwszego śmigłowca (pod oznaczeniem UH-60A Black Hawk) nastąpiła w październiku 1978 r..

16 marca 2007 r. wytwórnia Sikorsky Aircraft Corporation nabyła zakłady PZL Mielec z zamiarem rozpoczęcia produkcji międzynarodowej wersji śmigłowca S-70i Black Hawk. 12 marca 2009 r. ukończono pierwszą kabinę, montaż pierwszego kompletnego śmigłowca rozpoczęty 17 sierpnia 2009 r., a 15 marca 2010 r. miała miejsce oficjalna prezentacja maszyny.


S-70i "BlackHawk" produkowany w Mielcu, 2013 r.
(fot. Krammielec (praca własna)/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons)

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony