Nowe eksponaty w MLP
W październiku kolekcja Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciła się o kilka nowych, cennych eksponatów. Należą do nich maski przeciwgazowe z czasów PRL, należące do wojennego wzoru SchM-41, przekazane przez Pana Witolda Trybusa z Krakowa oraz lotnicze łódki ratunkowe LŁR-1MT, element współczesnego wyposażenia Sił Powietrznych, pochodzące z Jednostki Wojskowej 4228 w Kutnie. Pan Wojciech Sikora przekazał do Muzeum narty do samolotu Jak-12, stosowane także w samolotach PZL-101 Gawron; narty można oglądać obok samolotu Jak-12 na ekspozycji w Dużym Hangarze.
Maska przeciwgazowa GM30
Kolejnym spośród nowych eksponatów jest standardowa niemiecka wojskowa maska przeciwgazowa z okresu II Wojny Światowej, przekazana przez Pana Andrzeja Dymacza z Krakowa.
Przedmiot najprawdopodobniej był na wyposażeniu jednostki Flak-Ersatz-Abteilung 93, sformowanej w 1939 roku w miejscowości Komotau (Chomutov, Czechy). W pojemniku na maskę zachowała się pieczęć: "Koblau, Kr. Ratibor|Post Ludgerstal", "L.Flak-Ers. f[?]l[?][?]t. 93 W. u. G.", co wskazywałoby na stacjonowanie jednostki w miejscowości Koblów k. Ostrawy. Jednostka mogła brać udział m.in. w zwalczaniu samolotów US Army Air Force, kierujących się nad cele na terenie Polski. Osoby dysponujące informacjami o jednostce proszone są o kontakt z Działem Inwentaryzacji Muzealiów MLP.
Zegar pokładowy Junghans J30D Fl. 25591
Wyprodukowany przez istniejącą od 1861 r. Gebrueder Junghans Uhrenfabrik (fabrykę zegarów braci Junghans), która w początkach XX wieku była największym na świecie producentem zegarów. Dla potrzeb Luftwaffe produkowała kilka typów zegarów pokładowych. Zegar J30D nr kontraktu Fl. 25591 był używany m.in. na samolotach Messerschmitt Bf 109. Zegary tego wzoru były również na wyposażeniu jednostek Heer oraz Waffen SS. Stosowane jako pokładowe, montowane bagnetowo w kokpitach samolotów (Borduhr), zegary w punktach dowodzenia, służbowe czasomierze w stanowiskach operatorów wojskowych radiostacji (Betriebsuhr, Stationsuhr, wśród kolekcjonerów znane jako Funkeruhr). Nakręcony zegar działał przez 8 dni. Zegar został przerobiony do funkcji zegara stojącego: umieszczony w drewnianym walcu z prasowanego drewna z dwiema mosiężnymi nóżkami i podcięciem tylnej części drewnianej obudowy. Zegar został przekazany do Muzeum przez Pana Romana Klimasa z miejscowości Loboń k. Poznania.
Wszystkim darczyńcom Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie składa serdeczne podziękowania.
Zapraszamy do zapoznania się z galerią zdjęć eksponatów na stronie MLP
Komentarze