"Niewidzialna technologia" – wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 11.02.2020r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Niewidzialna technologia".
"Niewidzialna Technologia" – odcinek poświęcony najnowocześniejszej technologii lotniczej umożliwiającej statkom powietrznym pozostanie niewykrywalnym przez radary i inne urządzenia detekcyjne, poznamy narodziny i rozwój tej technologii. Pokazane są też przykłady tych konstrukcji np. F-117 i B-2.
F-117 Nighthawk to amerykański odrzutowy samolot bombowy wykonany w technologii stealth, produkowany przez firmę Lockheed wydział Skunk Works.
Koncepcję samolotu F-117 Nighthawk stworzył pracujący nad technologią stealth Denys Overholser. Wykorzystał on teoretyczne modele dyfrakcji (zmiany kierunku na krawędziach przeszkód) fal elektromagnetycznych rosyjskiego fizyka Piotra Ufimcewa. Decyzję o budowie samolotu bojowego opartego na demonstratorze Have Blue podjęto 16 listopada 1978 roku.
Pierwszy testowy egzemplarz F-117 oblatano 18 czerwca 1981 roku, a pierwszy egzemplarz produkcyjny – 15 stycznia 1982 roku; w tym samym roku pierwszy egzemplarz F-117A dostarczono USAF-owi. Gotowość bojową osiągnięto w październiku roku 1983. Pomimo oznaczenia "F", stosowanego w lotnictwie USA do klasyfikacji myśliwców, F-117 był taktycznym bombowcem, przeznaczonym do wykonywania precyzyjnych ataków na cele naziemne.
Samolot F-117 Nighthawk był używany w kilku operacjach wojskowych. Pierwsza misja bojowa odbyła się podczas operacji „Just Cause” w Panamie w 1989 roku. F-117 służył w United States Air Force od 1983 do 2008 roku. W 1990 roku zakończono produkcję F-117A. Łącznie wyprodukowano 59 sztuk.
B-2 Spirit to amerykański bombowiec strategiczny o obniżonej wykrywalności zbudowany w układzie latającego skrzydła.
Program rozwoju i budowy bombowca B-2 rozpoczęto już w 1981 roku. Pierwsza prezentacja B-2 odbyła się 22 listopada 1988 roku w bazie Sił Powietrznych w Palmdale w stanie Kalifornia. Pierwszy lot B-2 odbył się 17 lipca 1989 roku. Samolot wykonał wówczas lot z bazy Palmdale do bazy Edwards. Pierwszy egzemplarz dostarczono do 509. Skrzydła Bombowego w bazie lotniczej Whiteman w stanie Missouri 17 grudnia 1993 roku.
◄ B-2 Spirit (fot. U.S. Air Force/Adrian Pingstone/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
B-2 Spirit napędzany jest czterema turbinowymi silnikami dwuprzepływowymi firmy General Electric. Samolot zbudowany jest głównie z materiałów kompozytowych, m.in. z kevlaru. Powierzchnia samolotu pokryta jest specjalnym lakierem pochłaniającym fale radarowe. Sterowanie samolotem jest realizowane poprzez układ fly-by-wire, zaś stateczność zapewnia rozbudowany komputerowy system sterowania lotem. Załoga liczy dwóch pilotów. Zdolny jest do przenoszenia bomb konwencjonalnych i jądrowych.
Chrzest bojowy B-2 Spirita nastąpił podczas operacji „Sprzymierzona Siła” (ang. Allied Force) w Kosowie w 1999 roku; bombowce tego typu zniszczyły 33% serbskich celów w pierwszych ośmiu tygodniach walk.
Komentarze