Marek Choim, Extra 300 i program specjalny
Kolejnym solistą akrobacyjnym na Mazury AirShow będzie Marek Choim na samolocie Extra 300. Uczestnik Mistrzostw Polski w Akrobacji Samolotowej. Zresztą z tego powodu będziecie mogli go podziwiać tylko pierwszego dnia naszych pokazów gdyż w niedzielę wraz ze swoją Extrą będzie już znów uczestnikiem takich mistrzostw.
Dodać należy, że na naszych pokazach będziecie mogli zobaczyć premierę zupełnie nowej, specjalnie przygotowanej wiązanki w skład której wchodzą bardzo widowiskowe, rzadkie ale jednocześnie bardzo trudne figury akrobacyjne, które będą wymagały specjalnego przygotowania do nich samolotu.
Marek Choim - Pilot, pasjonat lotnictwa, biznesmen, uczestnik Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej.
Pierwszy raz do samolotu wsiadł w 2007 roku. Swoją licencję lotniczą odebrał rok później. Jak sam twierdzi, jeszcze podczas szkolenia podstawowego wiedział, że jego celem jest akrobacja lotnicza. Pierwszy raz do samolotu akrobacyjnego wsiadł kolejny rok później, czyli w 2009. Zaczynał z wyjątkowym człowiekiem Markiem Szufą od Extry 300L na jakiej lata do dziś. Jedną z figur na jego cześć nazwał Ślizg Szufy i jest ona zazwyczaj jedną z pierwszych figur jaką wykonuje na swoich pokazach.
Dużo latał z Maciejem Pośpieszyńskim a także uczył się w szkole Seana D. Tuckera w Kaliforni z Benem Freelovem. Akrobacja, która sprawia mu najwięcej przyjemności to freestyle.
Na co dzień prowadzi firmę szkoleniowo-doradczą i praca ta pozwala mu urzeczywistniać i rozwijać wielką pasję akrobacji lotniczej.
Extra Flugzeugbau Extra 300 (EA-300) to niemiecki dolnopłat akrobacyjny z tradycyjnym podwoziem (z kółkiem ogonowym) w pełni przystosowany do zawodów klasy wyższej Advanced i wyczynowej Unlimited. Zaprojektowany przez Waltera Extra. Pierwszy jego oblot odbył się w maju 1988 r.
Został skonstruowany na bazie samolotu Extra 230. Profil lotniczy symetryczny, kąt zaklinowania skrzydła zerowy. Skrzydła posiadają niewielki wznios, a powierzchnia samolotu pozbawiona jest nitów. Samolot dostępny jest zarówno w wersji jednomiejscowej (Extra 300S) jak i dwumiejscowej pozwalającej na szkolenie pilotów w akrobacji lotniczej.
Napędzany jest silnikiem Lycoming AEIO-540 o mocy 300 KM lub AEIO-580 o mocy 330 KM (Extra 330 oraz niecertyfikowana wersja 300 SHP).
Samolot pozwala osiągać prędkość powyżej 400 km/h, przeciążania +/- 10G i prędkośc obrotu względem osi poziomej do 400°/min.
Komentarze