Przejdź do treści
Lotnictwo 9/2021
Źródło artykułu

Lotnictwo 9/2021 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 9/2021 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Modernizacja techniczna polskiego lotnictwa wojskowego w latach 2020–2021
Proces modernizacji technicznej polskiego lotnictwa wojskowego w ostatnich dwóch latach objął zakup samolotów bojowych F-35 Lightning II oraz kilka mniejszych kontraktów dotyczących m.in. pozyskania partii samolotów transportowych C-130H Hercules. W jego ramach prowadzono także modernizację posiadanych statków powietrznych.

Leonardo AW159 Wildcat
AW159 Wildcat to najnowszy członek znanej od 50 lat rodziny wielozadaniowych śmigłowców Lynx. Dzięki wprowadzonym zmianom w konstrukcji, zespole napędowym i wyposażeniu reprezentuje on zupełnie nową jakość i oferuje znacznie większe możliwości operacyjne. Śmigłowce Wildcat są używane w lotnictwie brytyjskich wojsk lądowych i marynarki wojennej oraz w siłach morskich Korei Południowej i Filipin. Nie jest wykluczone, że za kilka lat trafią do służby także w polskiej Marynarce Wojennej.

Siły Powietrzne Nowej Zelandii
Leżąca „na końcu świata” Nowa Zelandia jest wolna od bezpośrednich zagrożeń militarnych. Z tego powodu Nowozelandzkie Siły Powietrzne są nieliczne i od dwóch dekad nie mają w wyposażeniu samolotów bojowych. Ich główne zadania to patrolowanie mórz, przewóz ludzi i ładunków oraz poszukiwanie i ratownictwo. W najbliższych latach zostaną zrealizowane dwa duże programy modernizacyjne – ponad 50-letnie samoloty transportowe C-130H(NZ) Hercules i patrolowe morskie P-3K2 Orion zostaną zastąpione nowymi, o znacznie większych możliwościach operacyjnych.

F-22A Raptor w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych
Myśliwce Lockheed Martin F-22A Raptor uznawane są za chlubę lotnictwa bojowego US Air Force. Pomimo deklarowanych wysokich możliwości zbudowano jedynie 195 samolotów tego typu, uznawanych za pierwsze na świecie myśliwce piątej generacji. Zakończenie produkcji seryjnej F-22 w 2012 roku uznane zostało przez amerykańskie siły powietrzne za błąd w obliczu nowych zagrożeń stwarzanych przez lotnictwo bojowe potencjalnych przeciwników USAF, głównie Chin i Rosji. USAF inwestują spore środki w modernizację Raptorów, konieczną do utrzymania możliwości bojowych tych samolotów i spełniania wymagań współczesnych oraz przyszłych działań powietrznych.

Antonow An-8
Średni An-8 był pierwszym radzieckim wojskowym samolotem transportowym z napędem turbośmigłowym. Gdyby radzieckie kierownictwo kierowało się zdrowym rozsądkiem, pozostałby tylko prototypem, ponieważ równocześnie z nim powstawał wydajniejszy, czterosilnikowy An-12. Głównemu konstruktorowi udało się jednak doprowadzić do uruchomienia produkcji seryjnej również dwusilnikowego Ana-8. Trwała ona zaledwie cztery lata i była o rząd wielkości mniejsza niż pokrewnego Ana-12. Kariera Ana-8 w lotnictwie wojskowym ZSRR była krótka, ale część egzemplarzy została przekazana do lotnictwa cywilnego, gdzie była eksploatowana aż do rozpadu ZSRR, by następnie trafić do krajów afrykańskich.

Internowanie polskich samolotów w Estonii we wrześniu 1939 roku
We wrześniu 1939 roku na terytorium neutralnej Estonii zatrzymane zostały dwa polskie samoloty – komunikacyjny Lockheed L-14H Super Electra oraz sanitarny RWD-13S. Pomimo prób ich odzyskania lub odsprzedaży obie internowane maszyny pozostały w Estonii, by po włączeniu tego kraju w skład ZSRS zostać zagarnięte przez lotnictwo sowieckie.

Kawanishi N1K2-J Shiden kai Cz. I
Myśliwce Kawanishi N1K2-J Shiden kai zadebiutowały w boju na początku 1945 roku. Większość wyprodukowanych samolotów trafiła do 343. Grupy Powietrznej (343. Kōkūtai) – jednej z najlepszych jednostek lotniczych Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej w końcowym okresie wojny na Pacyfiku. To właśnie sukcesy odniesione przez pilotów tej grupy, choć mocno wyolbrzymione przez wojenną propagandę, sprawiły, że zarówno 343. Kōkūtai, jak i myśliwce Shiden kai przeszły do legendy.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 9/2021 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony