Przejdź do treści
Lotnictwo 12/2021
Źródło artykułu

Lotnictwo 12/2021 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 12/2021 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

F-16 Jastrząb. 15 lat pod znakiem biało-czerwonej szachownicy
9 listopada 2021 roku minęło 15 lat od oficjalnego przyjęcia na wyposażenie Sił Powietrznych samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-16C/D Block 52+. Dostawa 48 maszyn trwała od listopada 2006 roku do grudnia 2008 roku. Samoloty trafiły na wyposażenie trzech eskadr lotnictwa taktycznego: 3. i 6. elt wchodzących w skład 31. Bazy Lotniczej na lotnisku Poznań-Krzesiny oraz 10. elt z 32. Bazy Lotniczej na lotnisku w Łasku. Jastrzębie skokowo zwiększyły potencjał naszych Sił Powietrznych oraz umożliwiły wypełnianie zadań w ramach misji NATO.

Lotnictwo Wojsk Lądowych Kolumbii
Po kolejnych eksperymentach, które w latach 70. i 80. XX wieku przyniosły mieszane rezultaty, w sierpniu 1995 roku w Kolumbii reaktywowano Lotnictwo Wojsk Lądowych (Aviación Ejército). Początkowo używało kilku samolotów i śmigłowców, z których pierwsze dostarczono w 1997 roku. W ciągu następnych dwudziestu lat otrzymało dziesiątki dodatkowych śmigłowców i samolotów, w tym dużą liczbę Black Hawków przekazanych przez rząd USA. W 2010 roku Aviación Ejército zostało zreorganizowane w Dywizję Lotniczą Wsparcia Powietrznego (División de Aviación Asalto Aéreo, DAVAA).

Lockheed Blackbird w NASA
Lockheed Blackbird jest jedną z legend światowego lotnictwa za sprawą wysokich osiągów, unikalnej konstrukcji płatowca i zespołu napędowego oraz zasłony tajemnicy skrywającej przez wiele lat jego powstanie i użycie operacyjne. Jest niewątpliwie jedną z najlepszych lotniczych załogowych platform rozpoznawczych w całej historii lotnictwa. Zdolność do długotrwałego lotu z wysoką prędkością naddźwiękową na dużej wysokości sprawiła, że dwukrotnie w latach 70. i 90. Blackbirdy zostały wykorzystane do różnych badań i eksperymentów naukowo-technicznych w ośrodku doświadczalnym NASA w Edwards AFB w Kalifornii.

Wellingtony nad Zatoka Helgolandzką
W południe 3 września 1939 roku, wobec braku odpowiedzi z Berlina na postawione ultimatum, premier Wielkiej Brytanii podczas przemowy w Izbie Gmin ogłosił wypowiedzenie wojny III Rzeszy. Niecałe pięć godzin potem do pierwszej akcji bojowej wystartowała grupa bombowców Vickers Wellington. Zapoczątkowało to serię dziennych misji, które przyniosły ciężkie straty własne. Apogeum nastąpiło 18 grudnia, kiedy doszło do starcia będącego największą bitwą powietrzną okresu tzw. dziwnej wojny.

Savoia-Marchetti S.M.79 Sparviero w służbie Królestwa Jugosławii. Cz. II
Włoskie samoloty S.M.79 stanowiły wyposażenia trzech grup lotniczych Królewskich Jugosłowiańskich Sił Powietrznych. Spośród 45 dostarczonych bombowców w chwili rozpoczęcia wojny kwietniowej w gotowości bojowej znajdowało się 41. Choć w czasie pierwszych dni zmagań zdołano przeprowadzić kilka udanych akcji przy niewielkich stratach własnych, ich użycie zostało sparaliżowane najpierw przez brak inicjatywy wyższego dowództwa, a następnie złe warunki pogodowe.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  70 lat PZL-Świdnik
•  Kontrakty Dubai Airshow

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 12/2021 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony