Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko Katowice: oddano do użytku nowy hangar

Nowy hangar dla samolotów lotnictwa ogólnego (General Aviation) został oddany do użytku na lotnisku Katowice - przekazał w czwartek zarządca katowickiego lotniska. Hangar ma blisko 5,5 tys. m kw. powierzchni.

Jak poinformował rzecznik Katowice Airport Piotr Adamczyk, zamówiony przez klientów lotniska obiekt powstał przy płycie postojowej nr 4 w południowo-zachodniej części portu, przeznaczonej do obsługi samolotów lotnictwa ogólnego.

"Pod względem rozpiętości konstrukcji jest to największy obiekt hangarowy, który aktualnie znajduje się na katowickim lotnisku" - podkreślił rzecznik.

Jak podał, hangar ma 133 metry szerokości, 41 metrów głębokości i 11 metrów wysokości. Składa się z trzech niezależnych segmentów, w których w każdym można hangarować samoloty biznesowe o kodzie referencyjnym od A do C oraz śmigłowce.

Zarządca lotniska wyjaśnia, że inwestycja wiąże się ze strategią dywersyfikacji infrastruktury lotniskowej przyjętą przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza Katowice Airport. Dzięki temu w Pyrzowicach działa port wielofunkcyjny, w którym można obsługiwać ruch pasażerski i towarowy oraz prowadzić przeglądy techniczne samolotów.

GTL oferuje też usługi związane z obsługą klienta biznesowego oraz samolotów typu business jet.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze prowadzi swój program inwestycyjny, którego głównym celem jest wzmocnienie infrastruktury Katowice Airport w trzech istniejących obszarach związanych z: obsługą pasażerską, serwisowaniem samolotów oraz operacjami cargo. Największym punktem programu jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego z infrastrukturą towarzyszącą.

Do 2032 r. GTL zaplanowało też rozbudowę układu komunikacyjnego. Nowy główny terminal będzie połączony ze stacją kolejową tunelem, z którego będzie można też wyjść do węzła autobusowego. Ponadto powstaną drugi terminal cargo i nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Obecnie trwa budowa nowej bazy służby utrzymania lotniska oraz hangaru serwisowego H4.

Program spółki obejmuje też infrastrukturę umożliwiającą lotnisku wejście w nowy, czwarty obszar działalności: składowanie i dystrybucję paliwa lotniczego. We wrześniu 2024 r. w południowo-wschodniej części Katowice Airport rozpoczęła się budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową - wspierana funduszami unijnymi na cele podwójnego przeznaczenia.

General Aviation obejmuje cały ruch lotniczy, prywatny i komercyjny, z wyłączeniem lotów rozkładowych oraz wojskowych.

Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 r. skorzystało z niego rekordowe dotąd 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 r. zakłada obsłużenie ok. 7 mln podróżnych. Port lotniczy Katowice im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.(PAP)

mtb/ mick/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony