Samoobsługowa obsługa coraz bardziej popularna na Lotnisku Chopina
Ponad 112 tys. osób skorzystało z samoobsługowej odprawy biletowej w kioskach typu self check-in na Lotnisku Chopina w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2013 r. W porównaniu do tego samego okresu w 2012 r. jest to wzrost o 149 proc.
23 samoobsługowe kioski ustawione w Terminalu A Lotniska Chopina umożliwiają pasażerom odprawę bez konieczności zgłaszania się do tradycyjnych stanowisk odpraw (check-in).
- Nie jest to trudne. Wystarczy wykonywać krok po kroku polecenia podawane na ekranie – wyjaśnia Michał Hofman, szef Służby Obsługi Pasażerów na Lotnisku Chopina.
Samoobsługowy system odprawy identyfikuje pasażera po podaniu np. nazwiska i numeru rezerwacji, a następnie automatycznie drukuje kartę pokładową.
Bezpośrednio po odprawie można udać się do kontroli bezpieczeństwa i do samolotu. Pasażer podróżujący z bagażem rejestrowanym po odprawie w kiosku samoobsługowym oddaje swój bagaż w dedykowanym stanowisku drop-off, gdzie pracownik obsługi drukuje tylko przywieszkę bagażową i nalepia ją na walizkę (pasażerowie podróżujący liniami British Airways mogą sami wydrukować swoja przywieszkę w kiosku samoobsługowym).
Większość linii lotniczych zachęca swoich pasażerów do samodzielnej odprawy. Np. Polskie Linie Lotnicze LOT tradycyjnie odprawiają zasadniczo już tylko pasażerów klasy biznes i posiadaczy kart HON. Inne linie (w szczególności tzw. tanie linie lotnicze) za odprawę przeprowadzaną przy stanowisku check-in pobierają dodatkową opłatę.
W większości przypadków pasażerowie mogą odprawić się także na stronach internetowych przewoźników, na przykład w kioskach Web check-in na lotnisku. Można to również zrobić na domowym komputerze lub przez telefon komórkowy (karta pokładowa jest w takim przypadku dostępna w telefonie jako plik MMS lub link do strony z odpowiednim plikiem. Pasażer prezentuje do zeskanowania z ekranu telefonu kod paskowy).
- Pasażerowie, którzy nie boją się nowinek chwalą sobie taką formę odprawy. Po przybyciu na lotnisko mogą od razu udać się do kontroli bezpieczeństwa i wejść do strefy transferowej. Zamiast w kolejce czekać na kartę pokładową, mają więcej czasu na korzystanie ze sklepów, restauracji czy salonów executive lounge – zachęca Michał Hofman.
Popularność samoobsługowych form odprawy gwałtownie rośnie. O ile w pierwszym kwartale 2012 r. skorzystało z nich nieco ponad 45 tys. osób, o tyle w ciągu trzech miesięcy bieżącego roku liczba ta wzrosła o 149 proc. - do ponad 112 tys. W ciągu całego 2012 r. samodzielnie odprawiło się 286 tys. osób czyli o 31 proc. więcej niż w roku 2011 (218 tys.).
Odprawę samoobsługą na Lotnisku Chopina oferuje obecnie jedenastu przewoźników: Polskie Linie Lotnicze LOT, Austrian Airlines, Lufthansa, Finnair, Air France, KLM, British Airways, Turkish Airlines, Aeroflot, Alitalia, Swiss.
Komentarze