Przejdź do treści
Źródło artykułu

LOTAMS z certyfikatem na obsługę Boeinga 737 MAX

Wkrótce na Lotnisku Chopina wyląduje, w barwach LOT-u, jeden z najnowocześniejszych samolotów wąskokadłubowych: Boeing 737 MAX 8. Polskie Linie Lotnicze LOT będą jednym z pierwszych użytkowników tych maszyn. LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS) Sp. z o.o. stanie się tym samym jedną z pierwszych na świecie baz technicznych serwisujących i wykonujących obsługę liniową Boeingów 737 MAX. Spółka jest już w pełni gotowa do obsługi samolotu, czego potwierdzeniem jest pozyskanie 25 września 2017 r. certyfikacji z Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgodnej z prawem lotniczym ustanawianym przez European Aviation Safety Agency (EASA). 

Boeing 737 MAX to najszybciej sprzedający się model w historii amerykańskiego producenta. Pierwszy lot testowy odbył się 29 stycznia 2016 roku. 9 marca 2017 roku 737 MAX został dopuszczony do eksploatacji przez Federal Aviation Administration (FAA) Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych. Pierwsze zamówienie zostało złożone przez Alaska Airlines już w 2012 roku, czyli rok po rozpoczęciu projektu MAX. Zgodnie z danymi producenta, liczba zamówionych (na koniec września 2017 roku) MAXów wynosi 3902. Samoloty zamówiło już 61 przewoźników lotniczych z całego świata, z których warto wymienić Lion Air (201 sztuk), Southwest Airlines (200 sztuk), GECAS (170 sztuk), AerCap, American Airlines, VietJet Air, Norwegian, Air Lease Corporation, United Airlines, SpiceJet (od 100 do 140 sztuk). Pierwszy komercyjny lot został wykonany przez Lion Air – dostawa modelu nastąpiła 16 maja 2017 roku.

LOTAMS ma 25-letnie doświadczenie w obsłudze tego modelu. W tym czasie wykonano ponad 250 ciężkich przeglądów samolotów floty LOT oraz kilkudziesięciu samolotów z całego świata. Poza przeglądami bazowymi i liniowymi na Boeingach 737, LOTAMS wykonywał także modyfikacje wnętrza kabiny pasażerskiej oraz części wyposażenia awionicznego (retrofit) przy przeglądzie D. Retrofit wykonuje się, aby podnieść standard dla wygody pasażerów. W 2016 i 2017 roku Spółka wykonała przeglądy D i retrofity na trzech Boeingach 737-400 LOT-u.

Nasze doświadczenie w obsłudze B737 stanowi o naszej przewadze na rynku MRO (maintenance repair & overhaul). Przez lata szkoliliśmy naszą kadrę i konsekwentnie zwiększaliśmy zakres kompetencji, aby wykonywać obsługę techniczną na najwyższym poziomie. Uzyskana certyfikacja pozwoli nam na pozyskanie klientów z całego świata – mówi Mirosław Galus, Prezes Zarządu LOTAMS.

Rozwój LOTAMS w zakresie obsługi technicznej samolotów jest związany nie tylko z tym typem samolotów, lecz także z innymi, produkowanymi przez amerykańską firmę Boeing, które LOTAMS serwisuje od ponad 30 lat. Poza B737 były także B767, a obecnie Dreamlinery, czyli B787. Warto zauważyć, że to właśnie LOTAMS wykonał pierwszy w Europie przegląd ciężki C1 dla Boeinga 787. Średnia liczba przeglądów bazowych wszystkich typów samolotów obsługiwanych przez LOTAMS (nie tylko Boeingów) to rocznie kilkadziesiąt, a liniowych kilkadziesiąt tysięcy!

Rozszerzenie certyfikatu PART 145, który uprawnia do wykonywania obsługi technicznej danego modelu i typu samolotu, jest realizacją konsekwentnej polityki biznesowej spółki. Zakłada ona śledzenie światowych trendów w zakresie komunikacji powietrznej, analizowanie potrzeb operatorów, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, jednak zgodne z restrykcyjnymi procedurami lotnictwa. Należy zatem szkolić personel techniczny, inwestować w infrastrukturę, wyposażać sloty obsługowe w nowoczesne narzędzia i dostosować je do wymogów określonych typów samolotów.

Uzyskanie tego certyfikatu daje nam wiele nowych możliwości. Większość linii lotniczych poszerza swoje floty o ten właśnie typ samolotu, Boeinga 737 MAX, aby stale podążać za rozwijającym się rynkiem i dopasować do potrzeb podróżujących. Nadanie uprawnień to potwierdzenie wysokiej jakości usług, skuteczności i odpowiedzialności. Boeing 737 to dziś jeden z najbardziej pożądanych na świecie samolotów wąskokadłubowych – komentuje Rafał Momot, Członek Zarządu  LOTAMS.

LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. jest dostawcą usług związanych z techniczną obsługą samolotów cywilnych, a także wojskowych. Działa nieprzerwanie od lat 30. XX w., czyli od otwarcia lotniska Warszawa-Okęcie. Spółka realizuje usługi w pełnym zakresie przeglądów bazowych i liniowych (wykonuje kilkadziesiąt tysięcy przeglądów rocznie). Posiada 4 hangary, w tym 10 slotów. Obsługuje 4 z 10 największych na świecie linii lotniczych. Eksport stanowi 1/3 sprzedaży. Specjalizuje się również w usługach związanych z estetyką samolotów (m.in. malowanie i oklejanie kadłubów oraz skrzydeł, estetyka wnętrza, wymiana i serwis foteli lotniczych) oraz obsługą warsztatową komponentów lotniczych. Szeroki wachlarz oferowanych usług zapewnia kompleksową obsługę, zgodną z oczekiwaniami klientów. Spółka zatrudnia 800 pracowników, z czego większość stanowi Obszar Produkcji. 5 kwietnia 2012 roku Spółka uzyskała certyfikat EMBRAER AUTHORIZED SERVICE CENTER. Aktualnie LOTAMS jest jedynym Autoryzowanym Centrum Obsługowym dla samolotów firmy Embraer na terenie Centralnej oraz Wschodniej Europy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony