Przejdź do treści
Źródło artykułu

Obowiązki zgodne z tymi w rzeczywistości - nic bez zgody kontrolera...

“Wichita Tower: Affirmative, WestWind 6439. Taxi into position. Cleared for immediate takeoff. Fly Runway 1 on the left-hand side. Climb and maintain 5,000 feet, then as filed. Good day.” - to jedna z pierwszych informacji jaka pojawiła się w wirtualnej sieci lotów symulowanych.

Harv Stein, 66-letni emerytowany pilot postanawia założyć organizację zrzeszającą wirtualnych pilotów i kontrolerów na całym świecie dziś znaną jako VATSIM a która zrodziła się z rozpadu kontrolerów ruchu lotniczego SATCO. 12 lipca 2001 oficjalnie zostaje ogłoszony jako dzień powstania organizacji.


Założyciel VATSIM po lewej  

VATSIM, trzymając się swojej reguły „czym bardziej realnie, tym lepiej ” - oddaje do dyspozycji potężną bazę materiałów i aplikacji do szkolenia i uzyskania odpowiedniego poziomu wiedzy i umiejętności jaki jest wymagany w celu wykonywania wirtualnych lotów IFR (wg przyrządów) i VFR (z widocznością). Dopuszczeni użytkownicy mają na celu utrzymanie wysokiego poziomu procedur dotyczących rzeczywistych sytuacji lotniczych, w tym realistyczne proceduralne standardy i frazeologię radiową. VATSIM szybko zostało zauważone w świecie między innymi przez Wall Street Journal, który zamieścił informację na pierwszych stronach i uznał ją za największą sieć symulowania lotów online, gdzie już w 2009 roku było zarejestrowanych 209.000 użytkowników.


www.vatsim.net  

Organizacja osiągnęła znakomitość ze względu na swój bardzo wysoki poziom udziału i realizmu, co doprowadziło do wprowadzenia wielu projektów badawczych sfinansowanych przez Federal Aviation Administration.

Od połowy 1990 roku, ewolucja Internetu i współczesne symulatory lotu pozwoliły użytkownikom latać razem używając opcji „multiplayer” symulatorów. W 1997r., pierwsza wersja SquawkBox została stworzona przez Jasona Grooms, a późniejsze wersje rozwinęły się przez Joe Jurecka, jako urządzenie dodatkowe dla Microsoft Flight Symulator 95, uwydatniając nieodłączne „multiplayer” jako cechy pozwalające ogromnej liczbie virtualnych pilotów łączyć się z siecią na całym świecie . System również pozwolił po raz pierwszy na loty zgodne z rzeczywistymi warunkami pogodowymi, które zmieniły zupełnie symulację, która coraz mniej była traktowana jako zabawa, a bardziej jako pasja.

Dziś, codziennie w sieci VATSIM loguje się ponad 500 pilotów i kontrolerów lotu ATC. Praktycznie w każdej szerokości geograficznej można napotkać kilkanaście maszyn pod wirtualnym niebem oraz wiele obszarów kontrolowanych przez poszczególne jednostki ATC (Delivery, Ground, Tower, Approach czy Radar), gdzie każda z nich wykonuje swoje obowiązki zgodne z tymi w rzeczywistości. Krótko mówiąc – nic bez zgody kontrolera.


W Polsce istnieje już kilkanaście wirtualnych linii lotniczych, które mają swój prawdziwy odpowiednik . Wśród nich jest LOT Virtual – Polskie Virtualne Linie Lotnicze LOT, które posiadają oficjalną zgodę używania znaku firmowego i wykonują loty zgodnie z połączeniami rzeczywistej siatki lotów.

new.lotvirtual.pl

W tym roku LOT Virtual obchodzić będzie 5 rocznicę istnienia i z tej okazji organizuje imprezę tzw. Event , w którym będą również brać udział zgłoszeni i zaproszeni goście z innych linii w kraju i za granicą. Głównym punktem imprezy będzie przelot kilkunastu maszyn na określonej trasie ( EDDM Monachium – EPWA Warszawa) przy pełnej obsadzie kontroli ATC (która również została zaproszona z tej okazji) na odpowiednich stanowiskach. Wszystko oczywiście online, co oznacza że każdy pilot VATSIM, jeśli nawet nie będzie brał udziału to będzie mógł przyglądać się i nasłuchiwać całości przebiegu ceremonii.

LOT Virtual spodziewa się sporego udziału zaprzyjaźnionych linii lotniczych oraz prywatnych przewoźników. Łatwo można sobie wyobrazić ile pracy będą miały sekcje ATC w Monachium i na Okęciu.

Oby tylko pogoda dopisała …! 

artykuł przygotował:




 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony