Przejdź do treści
Źródło artykułu

Oślepienie pilota światlem lasera

Zespół Latajmy Bezpiecznie zachęca do lektury Zgłoszenia 33/2011 na temat oślepienia pilota Cessny światłem lasera.

Do napisania niniejszego maila zachęcił mnie artykuł z miesięcznika Pilot Club numer listopad 2011 zatytułowany "Laserem w samolot". Podsumowano w nim statystykę dotyczącą zdarzeń w USA, sądzę jednak, że problem jest ogólnoświatowy i nie omija Polski. Sam miałem okazję doświadczyć jak to jest gdy samolot oświetlany jest światłem lasera. Dokładnie 2 razy we wrześniu bieżącego roku, oba przypadki w nocy.

Na podstawie wpisów książce lotów ustaliłem, że pierwsze zdarzenia miało miejsce w dniu 11.09.2011 gdy wykonywałem lot samodzielny wg programu lotów trasowych nocnych Aeroklubu Polskiego samolotem XXXX SP-XXX [typ i znaki do wiadomości zespołu - przyp. Zespół L.B.]. Zdarzenie miało miejsce nad Opocznem w drodze z EPLL do EPRP. Start z EPLL nastąpił o 18:10 UTC, a lądowanie na EPRP 19:06 UTC. Mój operacyjny plan lotu z tego dnia się nie zachował, dlatego mogę jedynie w przybliżeniu określić czas zdarzenia na około 18:40 UTC. Z ziemi oświetlono samolot laserem barwy zielonej. Osobie kierującej światło lasera udało się na kilka sekund oświetlić wnętrze kabiny samolotu. Przyznaję było jasno jak w dzień. Niestety, wiedziony instynktem ciekawości odwróciłem głowę w prawo i na moment wiązka lasera trafiła mnie bezpośrednio w oko. Na szczęście szyby kabiny niewątpliwie rozproszyły światło, ale i tak na chwilę utraciłem zdolność widzenia. Zdarzenia nie zgłosiłem do FIS Warszawa.

Drugie zdarzenie miało miejsce w dniu 15.09.2011 gdy wykonywałem loty KTP noc na kręgu lotniska EPBC na kierunku pasa 11.

(...)

Czytaj całość zgłoszenia na stronie Zespołu Latajmy Bezpiecznie

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony