Brak odpowiedniego przygotowania do LVP na Okęciu

Latajmy Bezpiecznie

Zespół Lokalizacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym - Latajmy Bezpiecznie, otrzymał i opublikował zgłoszenie 23/2012, dotyczące braku odpowiedniego przygotowania do LVP, (ang. Low Visibility Procedures) na lotnisku Okęcie.

Opis zgłoszenia

"Brak od wielu miesięcy CAT 2 na RWY 11 na lotnisku Chopina w Warszawie oraz PAPI, co powoduje konieczność lądowania na RWY 33 wykorzystując podejście CAT 2 o dużo gorszych wymaganiach tzn. RVR 400 m, a nie 300 m.

Dziesiątki samolotów są zmuszane do lądowania na lotniskach zapasowych po całej Polsce, które pod tym względem pozostawiają wiele do życzenia. To już trwa bardzo długo a port w Warszawie, nic sobie z tego nie robi".

Od Zespołu

"Zgłoszenie było długo dyskutowane w Zespole. Sprawa braku podejść CAT3 w WAW (i chociaż CAT2 w całej Polsce) dla jednych będzie sprawą czysto handlową, dla innych będzie silnie związana z poziomem bezpieczeństwa. W efekcie Zespół przychyla się do drugiego zdania. Musimy uzmysłowić sobie, że w obecnych czasach istnieje silne zorientowanie na efekt ekonomiczny. Obecnie niewiele firm lotniczych może powiedzieć, że nie interesuje je ile paliwa ekstra lata na pokładzie niepotrzebnie. W efekcie w codziennej pracy dowódca statku powietrznego odczuwa mniejszą lub większą presję. Oczywiście istnieją przepisy – jak wyznaczyć lotnisko zapasowe, przy jakiej pogodzie startować i lądować. Do tego istnieją automatyczne systemy pomiaru RVR oraz zaawansowane systemy informatyczne wspierające prognozy pogody. Niestety, sytuacja meteo aktualna i prognozowana czasami odbiegają od siebie znacznie, liczba operacji wzrasta, lotnisk przybywa. Samolotów oczekujących na odpowiednie warunki jest coraz więcej i kiedyś może to doprowadzić do trudnych sytuacji.

Jako Zespół będziemy we wszelki możliwy sposób działać na rzecz rozwoju infrastruktury lotnisk. Ważne jest, żeby zostały wprowadzone procedury LVTO na wszystkich lotniskach krajowych, CAT3 w WAW, co najmniej CAT2 na lotniskach krajowych a służby kontroli ruchu lotniczego uzyskały narzędzia do zapewnienia sprawnego przepływu i monitorowania naziemnego ruchu lotniczego w warunkach LV w postaci ASMGCS na Okęciu i SMR (Surface Movement Radar) w Gdańsku i Krakowie
".

Źródło: Latajmy Bezpiecznie
comments powered by Disqus

Komentarze

Niedowiarkom polecam lekturę raportu z kolizji samolotu linii SAS i Cessny Citation w Mediolanie.