Przejdź do treści
O szybowcu ultralekkim Axel na spotkaniu z Dariuszem Lewkiem (fot. KNL)
Źródło artykułu

O szybowcu ultralekkim Axel na spotkaniu z Dariuszem Lewkiem

Koło Naukowe Lotników Politechniki Warszawskiej zaprasza na kolejny wykład z cyklu „Problemy napotykane przy projektowaniu konstrukcji lotniczych”. Spotkanie odbędzie się 21.04.2016 r., o godzinie 18:15 w gmachu Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej przy ul. Nowowiejskiej 24, sala A0.

W ramach spotkania Dariusz Lewek przybliży uczestnikom konstrukcję oraz opowie o problemach certyfikacyjnych ultralekkiego szybowca Axel, którego jest właścicielem i użytkownikiem.

Konstruktorem Axla jest Zenon Pietruszka – człowiek, który jest doskonałym przykładem konstruktora-amatora. Zenon Pietruszka nie ma bowiem wykształcenia lotniczego, ale za to ma wielką pasję i zadziwiający zmysł techniczny. O jego umiejętnościach może świadczyć fakt, że samodzielnie wykonał nierozwijalną owiewkę kabiny do Axla. To zagadnienie sprawiało kłopoty nawet wielkim wytwórniom z imponującym dorobkiem konstrukcyjnym, jak bielskie SZD. Oczywiście, oprócz owiewki Zenon Pietruszka zbudował także całą resztę szybowca.


Szybowiec ultralekki Axel (fot. kadr z filmu na youtube.com)

Szybowiec wykonany został z kompozytów – w większości szklano-epoksydowych. Tylko niektóre elementy, jak np. skrzynka dźwigarów czy podłoga kabiny, zostały wykonane z tkaniny węglowej. Axel, jak większość szybowców jest jednomiejscowym wolnonośnym górnopłatem z usterzeniem klasycznym. Kadłub, zintegrowany ze statecznikiem pionowym, ma konstrukcję skorupową wzmocnioną wręgami. Połówki kadłuba wykonane tradycyjnie, na foremnikach negatywowych.

Pilotażowo Axel jest bardzo poprawny i przyjemny. Ciekawostką jest, że przeciągnięcie statyczne nie jest możliwe. Jest to zasługą grubego, przegiętego na końcu profilu, który cechuje się wysokim krytycznym kątem natarcia. Okazuje się, że wcześniej nastąpi oderwanie na sterze wysokości, niż na płacie. Nie dotyczy to jednak przeciągnięcia dynamicznego, które jest możliwe do wykonania. Szybowiec przeciąga się niechętnie, bez tendencji do przechylania lub zmiany kierunku.

Więcej na stronie wydarzenia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony