Przejdź do treści
NTSB
Źródło artykułu

Nierówny pas przyczyną rozbicia samolotu

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), opublikowała kolejny raport, który jako narzędzie edukacyjne, ma pomóc pilotom uczyć się na błędach innych. W opisanym zdarzeniu, które miało miejsce w Oljato, w stanie Utah, brał udział samolot Maule M-5-235C. W wyniku wypadku nikt nie ucierpiał, natomiast konstrukcja w poważnym stopniu została uszkodzona.

Według raportu pilot szykujący się do lądowania wykonał przelot nad 370 metrowym pasem startowym, po czym uznał, że jest to bezpieczne miejsce do wykonania manewru tego typu. Lotnik zeznał, iż siła wiatru nie była duża, ale jego kierunek się zmieniał. Samolot miał problemy z przyziemieniem i całym podwoziem dotknął podłoża dopiero w połowie długości pasa. Po rozpoczęciu hamowania pilot odkrył, że wylądował na piasku, co spowodowało zablokowanie się kół i niekontrolowany poślizg.

W dalszej fazie wytracania prędkości maszyna zboczyła z pasa startowego w lewo, przechyliła się i zatrzymała na dziobie w pozycji pionowej. Po wypadku pilot powiedział śledczym, iż planując lot polegał na publikacji, która wskazywała, iż lądowisko było otwarte dla użytku publicznego. Lotnicze mapy wydane przez Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA) nie wykazywały tego miejsca, podając jedynie informację, że teren ten znajduje się w granicach administracji Służb Parku Narodowego i że lądowanie tam bez zezwolenia jest zabronione.

Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było niewłaściwe przyziemienie i utrata kontroli kierowania podczas lądowania, a dodatkową miękkie podłoże drogi startowej i niewielka jej długość.

Tłumaczenie z GA News

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony