III Płocki Piknik Lotniczy 20 czerwca 2009
Na lotnisku Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej w Płocku, 20 czerwca 2009 odbędzie się III Płocki Piknik Lotniczy. Aby przybliżyć Państwu chrakter imprezy i jej szczegóły, zamieszczamy poniżej informacje od organizatora (AZM) imprezy.
Historia
W 2007 roku Płock obchodził ważny jubileusz – 50-lecia Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej i 75-lecia lotniska przy ulicy Bielskiej. Dopiero wtedy, mimo bogatej i chlubnej historii, wielu mieszkańców uświadomiło sobie udział „płockich skrzydeł” w historii miasta i kraju. Zachęceni ilością gości przybyłych na urodzinowe pokazy, postanowiliśmy pójść za ciosem i w 2008 przygotowaliśmy 2 Piknik Lotniczy. Pozytywne opinie mieszkańców, przychylne komentarze w mediach oraz ciepłe głosy ze strony lokalnych władz utwierdziły nas w opinii – Płock i region potrzebuje pikników lotniczych. Postanowiliśmy, że trzeba inwestować w dzieci i młodzież, przecież przyszłość zależy od nich. Dlatego na 3 Piknik Lotniczy zapraszamy całe rodziny – od przedszkolaka, przez młodzież do dorosłych dzieci, bo jeśli chodzi o latanie to w każdym jest trochę dziecka.
W tym roku po raz pierwszy Piknik może pochwalić się swoim logo, które jednoznacznie wiąże imprezę z Płockiem. Autorem projektu jest płocki grafik Marcin Lipiński, zresztą członek naszego Aeroklubu. „W zamierzeniu chciałem pokazać klasyczny dwupłatowy samolot przez większość ludzi rozpoznawany jako bardzo leciwy, wręcz zabytkowy. Jako ciekawostkę dodam, że za wzór posłużył mi JN Curtiss „Jenny”, który będziemy mogli zobaczyć na pikniku.” – mówi Marcin Lipiński, autor znaku.
Pierwszy stopień wtajemniczenia to latawce. Co roku w ostatni weekend września organizujemy otwarte zawody latawcowe. Wszyscy zawodnicy, bez względu na wiek, bardzo przeżywają start. W przedszkolnej kategorii wiekowej latawce z reguły budują dorośli a dzieci ozdabiają. Przed zawodami oceniamy estetykę każdego statku powietrznego, bo po starcie często nie ma z nich czego zbierać.
Często było tak, że szkoły nieformalnie, wystawiały swoje zespoły i dlatego pod koniec września zapraszamy na Święto Latawca 2009 i zawody szkół o puchar prezesa Peklimaru. Wystartują indywidualni zawodnicy w 3 kategoriach wiekowych, a w tym roku pierwszy raz odbędą się zawody drużyn wystawianych przez przedszkola, szkoły i gimnazja regionu Płocka i Ciechanowa.
Drugi Stopień to modelarstwo. Jak być bliżej spełnienia marzenia o lataniu – stworzyć własny samolot. Ten krok jest bardzo przydatny, ponieważ tworząc modele, młody człowiek poznaje budowę, zasadę działania i przy okazji fizykę.
Nasza sekcja modelarstwa kosmicznego (rakiety) znana jest w Polsce i Europie.
Trzeci stopień – szybownictwo. To ci, którzy kiedyś puszczali latawce, teraz po odbyciu szkolenia, samodzielnie realizują odwieczne marzenie człowieka o lataniu.
Partnerzy
Z założenia pikniki lotnicze nie mają charakteru komercyjnego, naszą misją jest edukacja i promocja aktywnego spędzenia wolnego czasu. W naturalny sposób uznaliśmy, że naszym sprzymierzeńcem w tej misji jest Kuratorium (pełna nazwa). Honorowym patronatem objęli między innymi: Starosta, poseł, etc. (pełna lista) Jednak imprezy tego typu są dość kosztowne i znacznie przewyższają możliwości finansowe Aeroklubu. Płock to miasto dużych możliwości i hojnych sponsorów. W krótkim czasie udało nam się znaleźć 25 (realna ilość) sponsorów. Budujące jest fakt, że poza 3 większymi firmami, aż XX mniejszych firm zechciało wesprzeć nasze działania.
Plany
W najbliższej przyszłości chcemy wraz z Kuratorium Oświaty i mediami zorganizować Ogólnopolski Puchar Latawców o Puchar … (np. prezydenta miasta lub Peklimaru) przeznaczony dla przedszkoli, szkół i gimnazjów. Chcemy organizować ją pod koniec września, tak żeby młodzieży łagodnie przeszła od wakacji do nauki. Rywalizacja i atrakcyjne nagrody zagwarantują duże zainteresowanie.
W perspektywie najbliższych lat chcemy uczynić z lotniska okno na świat dla całego Płocka i regionu. Chcemy i wiemy jak zmienić trawiasty pas startowy w betonowy umożliwiający obsługę ważniejszych gości i większych samolotów oraz jak stare biura zamienić na nowe budynki aeroportu. Wiemy jak sfinansować tę imprezę nie obciążając zbytnio budżetu miasta i aeroklubu. Dysponując takim lotniskiem otwierają się przed wszystkimi nowe możliwości promocji miasta i regionu. W załączniku znajdują się projekty nowego portu lotniczego – pracy dyplomowej Agata Chrobocińska.
Program 3 Pikniku Lotniczego
Piknik został podzielony na dwa bloki po ok. 3,5 godzinne bloki. Pierwszy zaczyna się o 10 drugi 13.30 Harmonogram przewiduje powtórzenie po sobie pokazów w obydwu blokach, ale w lotnictwie o wszystkim decyduje pogoda.
Planowany rozkład występów:
Blok I godz. 10.00
10 min otwarcie - prowadzący Pan Tadeusz Sznuk, Goście
40 min blok modelarski - prezentować się będą modelarze kosmiczni (modele rakiet) , modelarze z modelami zdalnie sterowanymi samolotów i śmigłowców
30 min paralotniarze i motolotniarze- (pokaz zależny od pogody) pokaz paralotni starujących za wyciągarką, oraz z napędem, pokaz motolotni.
20 min skoczkowie Przewidziany udział 3 skoczków.
35 min szybownicy – Pokaz startu na dwuholu, akrobacja szybowcowa SZD-59 ACRO, najnowszy nabytek Aeroklubu Polskiego, pilotowany przez Pana Mężyka z Aeroklubu ROW Rybnik
Samoloty historyczne
15 min JN Curtiss „Jenny” http://pl.wikipedia.org/wiki/Curtiss_JN-4
Curtiss JN-4 (znany również jako Curtiss Jenny) - dwupłatowy samolot treningowy i bojowy produkowany podczas I wojny światowej przez firmę Curtiss z Hammondsport w Nowym Jorku, później Curtiss Aeroplane and Motor Company. Obecnie w Polsce lata jedna replika tego samolotu o nr rej. SP-SHUF.
15 min css 13 „Kukuruźnik”
Samolot CSS-13 był dwumiejscowym samolotem wielozdaniowym, dwupłatem o konstrukcji mieszanej, podwozie klasyczne, dwugoleniowe – stałe, Napęd silnik gwiazdowy. CSS-13 – polski samolot wielozadaniowy, zaprojektowany i zbudowany w Centralnym Studium Samolotów w Warszawie na podstawie licencji radzieckiego samolotu Po-2.
Samoloty CSS-13 były użytkowane w lotnictwie polskim do 1978 roku.
15 min Tiger Moth
Samolot De Havilland DH-82A Mk II Tiger Moth był dwumiejscowym samolotem szkolnym w układzie dwupłatu o konstrukcji mieszanej, kabina odkryta. Podwozie klasyczne – stałe. Napęd: silnik rzędowy tłokowy. Uzbrojenie – nie posiadał.
Samoloty De Havilland DH-82A Tiger Moth były również stosowane w polskich dywizjonach m.in. 300, 304, 309 i 315 jako samoloty pomocnicze.
15 min Jak 18
Jak-18 (ros. Як-18) - samolot szkolny wyprodukowany na zamówienie lotnictwa radzieckiego, skonstruowany przez biuro konstrukcyjne Aleksandra Jakowlewa. Samolot ten to rozwinięcie konstrukcji samolotu szkolno-treningowego UT-2L.
Pojedyncze egzemplarze Jaków przetrwały do początku lat 80.
15 min Skybolt i Piper Cub
20 min grupa akrobacyjna „Żelazny”
Blok II rozpoczyna się o 13.30 jest powtórzeniem pierwszego.
Przez cały czas trwania imprezy organizujemy przeloty widokowe legendarnym „Antkiem”
Partnerem Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej w przygotowaniu imprezy są:
Izba Gospodarcza Regionu Płockiego.
zrzeszona w Krajowej Izbie Gospodarczej, organizacja samorządu gospodarczego, działającej od 2003 roku na rzecz przedsiębiorców. Co roku Izba podejmuje różnorodne inicjatywy kulturalne, których przykładem jest Bal Niepodległościowy, wpisanych na stałe w kalendarz płockich imprez.
Naturalną konsekwencją działań IGRP tym obszarze, jest zaangażowanie się w organizację 3 Pikniku Lotniczego.
VI Zlot Zabytkowych Mercedesów
„Mercedesem po Wiśle” to ogólnopolski zlot właścicieli Mercedesów, który odbywa się w Płocku nieprzerwanie od 2004 roku.
Organizator: Aeroklub Ziemi Mazowieckiej
Szczegółowe informacje na stronie Lotniczy Płock
Komentarze