15. Szybowcowe Mistrzostwa Europy Pociunai - Litwa

Logo Polskiej Reprezentacji na 15. Szybowcowe Mistrzostwa Europy Pociunai - Litwa, www.egc2009.szybowce.pl

Szybowcowe Mistrzostwa Europy w klasach Standard, Club, Światowej oraz Dwumiejscowej odbędą się w dniach 25.07 – 8.08.2009 roku w Pociunai na Litwie. Polskę reprezentować będzie siedmiu zawodników we wszystkich klasach. Są to piloci „najlepsi z najlepszych”, wyłonieni spośród kilkuset uprawiających ten wspaniały sport w naszym kraju. Szybownictwo to jedna z najwspanialszych dyscyplin sportowych. To sport „bez trybun”.

Trening w Warszawie i „szlak otwocki”

Do rozpoczęcia zawodów pozostało już niewiele. Ostatnie dni spędziliśmy robiąc przygotowania oraz trenując w niepewnych i trudnych warunkach pogodowych. Trzeba przyznać, że w tym sezonie o takie właśnie warunki nie było trudno.

W sobotę wykonaliśmy pierwszy lot na Duo Discusie XT, na którym będziemy startować w klasie Dwumiejscowej. Z początku wydawało się, że wykonanie jakiegokolwiek lotu w tym dniu nie będzie możliwe, bo burza, która właśnie upodobała sobie miejsce nad Warszawą skutecznie blokowała rozwój termiki na W i NW od naszego lotniska na Babicach. Szybowiec składaliśmy w lekkim deszczyku i tylko niezłomna postawa Janusza spowodowała, że na starcie zameldowaliśmy się ok. godziny 14 i po krótkiej odprawie wzbiliśmy się w powietrze za sprawą naszego wysłużonego Jaka. Po odholowaniu w okolice Żerania wykonaliśmy próbę silnika pomocniczego i dolecieliśmy do pierwszych Cu w okolicach Nieporętu. Warunki nie nastrajały optymistycznie. Wznoszenia średnio od 0,6 do 0,9 m/s przy podstawie 900m nie pozwalały na planowanie zbyt długich przelotów, więc wykorzystaliśmy ten lot do sprawdzenia działania wszystkich podzespołów, przyrządów, ustawienia komputera a zarazem do porównania szybowca z innym egzemplarzem, na którym lataliśmy wcześniej. Po prawie 3 godzinnym locie, przy nie poprawiających się warunkach wylądowaliśmy na Babicach, nie wykonując wprawdzie żadnego imponującego przelotu, ale za to, mając już za sobą pewien bagaż doświadczenia oraz długą listę rzeczy do uzupełnienia, poprawienia w ustawieniach przyrządów.

W niedzielę natomiast sytuacja była zgoła odmienna. Pierwsze Cu pojawiły się po godzinie 11. wabiąc zapalonych szybowników na lotnisko. Chmury ustawiły się na po wschodniej stronie Wisły na linii Otwockiej. (...)

Autor: Marek Szumski


Całość artykułu na stronie EGC 2009.

Źródło: Internet
comments powered by Disqus