Instytut Lotnictwa podpisał list intencyjny w sprawie budowy samolotu ILX-34
24 maja 2018 roku w siedzibie Instytutu Lotnictwa w Warszawie został podpisany list intencyjny wyrażający wolę współpracy przy realizacji przedsięwzięcia budowy innowacyjnego wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. Sygnatariuszami listu pod honorowym patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii są: Instytut Lotnictwa, Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. oraz Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.
Oficjalne podpisanie listu intencyjnego odbyło się podczas „18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii – 100 lat współpracy nauki z przemysłem” pod honorowym patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., która zgromadziła ponad 200 ekspertów z Polski, Europy i Stanów Zjednoczonych.
„Cieszy nas fakt, że Instytut Lotnictwa jest inicjatorem powstania nowego polskiego samolotu w 100-lecie Polskiego Lotnictwa. To odpowiedni czas na tworzenie nowych wizji. Projekt ILX-34 ma pełne wsparcie badawczo-rozwojowe, technologiczne i merytoryczne ze strony Instytutu Lotnictwa. Nasi inżynierowie będą odpowiedzialni za testy aerodynamiczne, opracowanie konstrukcji kompozytowej samolotu oraz implementację opracowanego w Europie przy udziale inżynierów Instytutu Lotnictwa nowoczesnego silnika turbinowego” – mówi dyrektor Instytutu Lotnictwa, dr inż. Paweł Stężycki.
List intencyjny podpisali: Paweł Stężycki – Dyrektor Instytutu Lotnictwa, Jakub Skiba – Prezes Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. oraz Andrzej Kensbok – Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Celem programu jest opracowanie wielozadaniowego, innowacyjnego samolotu turbośmigłowego nowej generacji w kategorii CS-23 o masie startowej nie większej niż 5670 kg.
ILX-34 wprowadzi nową jakość w zakresie komfortu, osiągów oraz wszechstronności zastosowań. Wyposażenie awioniczne samolotu będzie umożliwiać loty niezależnie od warunków atmosferycznych w dzień i w nocy.
Wysoki komfort będzie zapewniony dzięki większej przestrzeni dostępnej dla pasażerów i bagażu, w porównaniu do innych samolotów tej klasy. Wnętrze będzie można dowolnie konfigurować. W standardowej wersji pasażerskiej samolot pomieści 9 pasażerów oraz 2 pilotów.
Samolot będzie mógł latać szybciej, na wyższym pułapie i dalej niż inne samoloty tej klasy. Dostosowany będzie do eksploatacji z lotnisk o nawierzchni utwardzonej oraz gruntowej.
W projekcie założono także mniejsze zużycie paliwa oraz niższe bezpośrednie koszty operacyjne.
Lepsze osiągi zostaną osiągnięte poprzez:
- zastosowanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu aerodynamiki (dla wszystkich faz wykonywanego lotu),
- kompozytowe struktury skrzydła i usterzeń (z zastosowaniem opracowanego w Instytucie Lotnictwa zrobotyzowanego procesu wytwarzania wysokowytrzymałych konstrukcji kompozytowych, charakteryzujących się dużą powtarzalnością procesów wytwarzania),
- zastosowania nowoczesnego silnika turbinowego charakteryzującego się niższym zużyciem paliwa w stosunku do istniejących silników oraz nowoczesną automatyką sterowania.
W zależności od przeznaczenia, wnętrze samolotu będzie mogło być dowolnie konfigurowane. Przykładowe konfiguracje kabiny to:
- standardowa pasażerska: 9 miejsc,
- pasażerska o podwyższonym standardzie (executive): do 8 miejsc,
- towarowa,
- pasażersko-towarowa,
- sanitarna,
- szkoleniowa.
Komentarze