NTSB wydała zalecenia bezpieczeństwa dla szklanych kokpitów
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), ogłosiła, iż piloci potrzebują szerszego szkolenia z zakresu użytkowania szklanych kokpitów, które w ostatnim czasie są powszechnie montowane w maszynach general aviation. Rada opublikowała sześć zaleceń (plik PDF) skierowanych do Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA), jako załącznik do raportu, w którym stwierdziła, że zaawansowane kokpity nie pomagają w zapobieganiu wypadkom samolotów GA.
"Nowoczesna awionika i elektroniczne ekrany mogą zwiększyć potencjał bezpieczeństwa operacji samolotów lotnictwa ogólnego," twierdzi NTSB, "Ale wymagany jest większy wysiłek przygotowania pilotów do korzystania z tego potencjału." Rada stwierdziła, że FAA może podjąć kilka kroków przyczyniających się do zwiększenia funkcjonalności tej technologii.
FAA powinna skorygować testy egzaminacyjne, tak aby włączyć do nich pytania dotyczące korzystania z nawigacji i elektronicznych ekranów lotu, a wszystkie materiały szkoleniowe powinny zawierać wiedzę o zasadach działania wyświetlaczy, stwierdziła Rada. Również producenci tych urządzeń powinni zapewnić szerszą informację na temat postępowania w przypadku wystąpienia awarii systemu.
Użycie symulatorów i samolotów szkolnych dla spełnienia wymogów szkoleniowych musi być jasno określone, oznajmiła Rada. FAA powinna informować mechaników serwisujących elektroniczne systemy, że ważne jest, aby przechowywali raporty dotyczące wszelkich awarii lub defektów jakie wystąpią w tych urządzeniach.
Na początku marca NTSB stwierdziła, ze szklane kokpity nie poprawiają bezpieczeństwa
Badania wskazują, że glass cockpity nie wpłynęły znacząco na polepszenie bezpieczeństwa lekkich samolotów, oznajmiła NTSB i w celu poprawy statystyk zaleciła wprowadzenie zmian, zarówno w procesie szkolenia, jak i działalności serwisów. Dane zebrane w latach 2002 - 2008 wykazały zmniejszenie liczby wypadków maszyn wyposażonych w szklane panele, jednakże w tym samym okresie wzrósł wskaźnik wypadków z udziałem ofiar śmiertelnych.
W badanym okresie tradycyjnie wyposażone samoloty uczestniczyły łącznie w 141 wypadkach, z których 23 zakończyły się skutkiem śmiertelnym. Samoloty wyposażone w szklane kokpity uległy 125 zdarzeniom, z tego w 39 przypadkach zanotowano ofiary śmiertelne. Korzystając z danych NTSB zaproponowała wprowadzenie sześciu zaleceń, z których pięć było związanych ze szkoleniami na poszczególnych urządzeniach, a jedno odnosiło się bezpośrednio do wymogów testowych.
NTSB stwierdziła w badaniu, że wypadki samolotów z glass kokpitem dotyczyły najczęściej operacji z jednym pilotem, w starszym wieku, który prawdopodobnie odbył szkolenie na samolotach z tradycyjnymi przyrządami.
Wypadki spowodowane warunkami meteorologicznymi składają się na 4% zdarzeń standardowo wyposażonych statków powietrznych, ale już na 9% ze szklanym kokpitem. Klasycznie wyposażone samoloty dominowały w segmencie wypadków z udziałem młodych i z mniejszą liczbą godzin nalotu pilotów.
NTSB proponuje:
- aby testy egzaminacyjne zostały zmienione w celu włączenia wiedzy ogólnej z zakresu glass cockpitów;
-aby informacja w instrukcji obsługi samolotu obejmowała tryby niestandardowe i awaryjne paneli;
-aby zostały wprowadzone elementy wiedzy mające zwiększyć świadomość pilotów odnośnie działania wyświetlaczy;
-aby zostały wprowadzone specjalistyczne elementy szkolenia, odnoszące się zmian w konstrukcji urządzeń;
-aby zostały zmienione metody szkolenia (w tym na symulatorach lotu);
-aby został stworzony system lepszego śledzenia i raportowania problemów urządzeń.
Tłumaczenie z AvWeb
Komentarze