Najlepsze pierwsze półrocze w historii Katowice Airport – statystyki ruchu pasażerskiego i cargo

Port Lotniczy Katowice - samoloty na płycie przed poranną falą odlotów (fot. Piotr Adamczyk/PR KTW)

W pierwszym półroczu 2019 roku w ruchu ogółem obsłużono w Katowice Airport 2 027 927 podróżnych, to jest o 41 594 więcej (+2,1%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Od stycznia do czerwca br. z siatki połączeń regularnych pyrzowickiego lotniska skorzystało 1 330 861 osób, to jest o 6 151 więcej (+0,5%) w porównaniu z pierwszym półroczem ub.r. W ruchu czarterowym obsłużono 691 823  pasażerów, to jest o 35 707 więcej (+5,4%) niż w ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2018 roku.

Pierwsze półrocze zakończyło się w Katowice Airport rekordowym wynikiem w segmencie przewozów cargo. Łącznie  przewieziono 9 768 ton frachtu, to jest o 447 ton więcej (+4,8%) w porównaniu z sześcioma pierwszymi miesiącami ubiegłego roku.

„Po stabilizacji ruchu w pierwszym kwartale, w drugim linie lotnicze zanotowały w Katowice Airport wzrost ruchu. Od kwietnia do czerwca z siatki połączeń regularnych i czarterowych skorzystało 1,315 milion pasażerów, to jest o 41 tysięcy więcej niż przed rokiem.  Wzrosła liczba pasażerów obsługiwanych w ruchu rozkładowym, było ich 761 tysięcy to jest o 23 tysiące więcej. Dobry wynik przewozów z Pyrzowic zanotowały też biura podróży i pracujące dla nich linie czarterowe. W drugim kwartale, w ruchu czarterowym, odnotowaliśmy 550 tys. pasażerów, to jest o ponad 18 tys. więcej w porównaniu z tym samym okresem przed rokiem. Drugi kwartał to także wzrost ruchu cargo na poziomie prawie 6% i to pomimo wyraźnego, europejskiego trendu spadku przewozów towarowych, który według danych ACI Europe trwa od ośmiu miesięcy.” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

Dodaje, że: „Sygnały płynące z rynku powodują, że postanowiliśmy zweryfikować prognozę przewozów w ruchu pasażerskim na rok 2019. Aktualnie, w porównaniu z 2018 rokiem, spodziewamy się w skali roku wzrostu ruchu ogółem na poziomie około 2%. Głównym powodem mniejszej niż zakładaliśmy, rocznej dynamiki wzrostu, będzie słabszy szczyt sezonu czarterowego. Na bazie aktualnie dostępnych danych przewidujemy, że w trzecim kwartale linie lotnicze przewiozą z i do Katowice Airport o około 5% mniej pasażerów w porównaniu z rokiem ubiegłym. Czynnikiem, który ma znaczący wpływ na tę sytuację, jest niedobór samolotów na rynku czarterowym, który spowodowany jest przedłużającym się uziemieniem Boeingów 737 Max.  Dotyczy to całego polskiego rynku ale Pyrzowic najbardziej, a to w związku z tym, że port jest krajowym liderem w segmencie czarterów.  W Pyrzowicach ruch pasażerski do trendu wzrostowego wróci pod koniec roku, a to dzięki uruchomieniu bazy Ryanaira na naszym lotnisku, co wiąże się z otwarciem na przełomie października i listopada aż dwunastu nowych połączeń regularnych. Przypomnę, że Ryanair rozpocznie loty na takich trasach jak: Bolonia, Brindisi, Cork, Dortmund, Göteborg, Katania, Kijów, Kolonia/Bonn, Manchester, Odessa, Oslo-Torp i Pafos. W cargo druga połowa roku zazwyczaj jest lepsza od pierwszej, a dzięki piątej, nowej regularnej trasie towarowej, która wystartowała w maju, jest potencjał dalszego wzrostu w tym segmencie”.

Od końca marca 2019 roku w Katowice Airport obowiązuje letni rozkład lotów. W jego ramach z Katowice Airport dostępne jest 111 tras regularnych i czarterowych do 99 lotnisk w 29 państwach na 3 kontynentach – w Europie, Azji i Afryce. W siatce połączeń regularnych w rozkładzie lato 2019 z Katowice Airport dostępne są cztery nowości, wszystkie oferowane przez linię lotniczą Wizz Air.  Wśród nich są dwie trasy sezonowe: Santander (od 15 czerwca br.) i Valencia/Castellón (od 17 czerwca br.) oraz dwie całoroczne: Fuerteventura (od 25 kwietnia br.) i Alesund (od 13 września br.).

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.

Źródło: GTL
comments powered by Disqus