Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wyświetlacz HUD z możliwością użycia w samolotach GA?

Firma Garmin wprowadziła do sprzedaży Head-Up Display (HUD), wyświetlacz przezierny prezentujący informacje na przedniej szybie bez zasłaniania widoku z przeznaczeniem do wykorzystania w przemyśle motoryzacyjnym. Prostota montażu i obsługi sprawiają jednak, iż jego zastosowanie wydaje się być możliwe również w statkach powietrznych segmentu general aviation.

Oczywiście obecnie urządzenie nie jest przystosowane do wyświetlania wszystkich danych wymaganych przez pilota (np. sztucznego horyzontu). W wersji samochodowej HUD zapewnia informacje m.in. o prędkości, przebiegu trasy, ostrzeżeniach drogowych, planowanej godzinie przyjazdu, a także oferuje system Lane Assist (asystent toru jazdy). Za pomocą funkcji Bluetooth współpracuje ono bezprzewodowo ze smartfonami posiadającymi aplikacje Garmin StreetPilot lub NAVIGON.

Head-Up Display (HUD) pobiera informacje nawigacyjne z przenośnych urządzeń elektronicznych i wyświetla je na przezroczystej folii naklejonej na przednią szybę bądź specjalnym dołączanym przezroczystym wyświetlaczu. HUD automatycznie dostosowuje kontrast prezentowanych danych do warunków panujących w danym momencie, co sprawia, iż wszystkie informacje są wyraźnie widoczne w bezpośrednim świetle słonecznym lub w nocy. Urządzenie jest łatwe w użyciu. Wystarczy nakleić przezroczystą folię na szybę, a następnie umieścić HUD na desce rozdzielczej pojazdu i połączyć go bezprzewodowo z Bluetooth kompatybilnego telefonu. Jego zasilanie odbywa się przez zintegrowany port USB.

Specyfikacja HUD firmy Garmin:

• Wymiary: 10,8 x 8,8 x 1,9 cm
• Waga: 277g
• Typ wyświetlacza: VFD (próżniowy wyświetlacz fluorescencyjny)
• Jasność: 7700 cd / m²
• Kolor: 2-kolorowy wyświetlacz (zielony i czerwony)
• Zakres temperatur pracy: -15 ˚ C do 60 ˚ C
• Temperatura przechowywania: od -40 ˚ C do 85 ˚ C
• Napięcie pracy: 10 V-28 V



Nie jest pewne czy podobne rozwiązanie sprawdziłoby się w statkach powietrznych lotnictwa ogólnego. Wydaje się jednak, że może to być atrakcyjne rozwiązanie wspomagające krytyczne fazy lotu, takie jak start i lądowanie, podczas których pilot musi obserwować sytuację na zewnątrz samolotu i jednocześnie kontrolować podstawowe parametry lotu na panelu przyrządów. Firma Garmin nie zaprezentowała jeszcze lotniczej wersji tego urządzenia, jednak wielce prawdopodobne jest, iż możemy się tego spodziewać w najbliższej przyszłości. HUD w wersji samochodowej jest dostępny w cenie 130 dolarów.

Więcej informacji dostępnych jest tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony