Koalicja poszukuje gwarancji ochrony sygnału GPS

Coalition to Save Our GPS logo

Coalition to Save Our GPS (Koalicja na rzecz ochrony GPS) zwróciła się do administracji prezydenta Obamy o zapewnienie, że Światowy System Pozycjonowania GPS (Global Positioning System) nie zostanie „złożony z ofierze”, w wyniku dalszych wysiłków rozszerzenia na terenie całego kraju szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Członkowie koalicji ostrzegają, iż niedawna decyzja Międzynarodowego Biura Federalnej Komisji Łączności (FCC) o możliwości wykorzystania widma satelitów w paśmie bezpośrednio sąsiadującym z pasmem GPS, może mieć poważne negatywne konsekwencje dla żywotności systemów GPS w całym kraju, infrastruktury, w którą zainwestowano wiele miliardów dolarów zarówno prywatnych i publicznych funduszy. Dodatkowo tłumaczą, iż może to mieć poważne konsekwencje dla GPS, który jest używany na co dzień przez przedsiębiorstwa i agencje rządowe zatrudniające miliony ludzi.

Prace będą prowadzone przez firmę LightSquared, która planuje wykorzystać bardzo dużej mocy naziemne transmisje. Według przewidywań, może to spowodować poważne zakłócenia w milionach odbiorników GPS, łącznie z tymi używanymi przez resorty, agencje federalne, stanowe i lokalne, lotnictwo, marynarzy, inżynierię lądową, budownictwo, geodezję, rolnictwo oraz codziennego konsumenta w samochodach i urządzeniach przenośnych.

Przedstawiciele koalicji twierdzą, iż decyzja FCC spowodowała poważne zaniepokojenie w branży GPS i społeczności użytkowników ze względu na to, że plany wykorzystania znacznie różnią się od historycznych zastosowań pasm satelitarnych dzielonych z GPS.

Wstępne analizy techniczne wykazały, że odległe, małej mocy sygnały GPS zostaną naruszone przez istotną ingerencję dużej mocy, bliskiego zasięgu transmisje z planowanej sieci LightSquared 40000 stacji naziemnych. LightSquared planuje przekazywać naziemne sygnały radiowe, które byłyby znacznie silniejsze, niż małej mocy sygnały satelitarne GPS. Skutki zakłóceń sygnałów GPS są daleko idące. Obiekty LightSquared mogą wytworzyć wokół amerykańskich miast i co najważniejsze, zlokalizowanych tam portów lotniczych, 40000 "martwych punktów" - każdy o średnicy mierzonej w kilometrach.

Zazwyczaj sprawy FCC takie jak te są poprzedzone dokładnymi testami, a dopiero potem podejmowana jest decyzja w oparciu o wyniki tych badań. W przypadku LightSquared najpierw zatwierdzono proces, a potem podjęto się testów. Biuro Międzynarodowe FCC ustaliło krótki okres badań, które mają ustalić, czy da się znaleźć rozwiązanie problemu zakłóceń.

Coalition to Save Our GPS reprezentuje obecnie ponad 30000 firm, zarówno bezpośrednio, jak i poprzez stowarzyszenia zawodowe, które są zaniepokojone kierunkiem, w którym zmierza FCC.

Odnoszą się do niedawnego listu do FCC do zastępcy sekretarza Departamentu Obrony (DoD), Williama J. Lyncha i zastępcy sekretarza Departamentu Transportu (DOT) Johna Porcari. Pisząc w nim, określają rolę swoich wydziałów, jako "krajowych specjalistów i globalnych dostawców" GPS stwierdzając, że DoD i DOT "zdecydowanie doradzają przeprowadzenie kompleksowej analizy wszystkich potencjalnych zakłóceń GPS. Nowy biznes plan LightSquared i nowe zasady FCC znacznie rozszerzają środowisko lądowego przesyłu, zwiększając ryzyko zakłóceń odbiorników GPS".

"Mamy nadzieję, że administracja Obamy będzie dążyć do zapewnienia, że system LightSquared nie zostanie zastosowany, dopóki nie można jednoznacznie zagwarantować, iż systemy GPS wykorzystywane przez miliony Amerykanów, są w pełni zabezpieczone przed zakłóceniami", konkludują przedstawiciele koalicji.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie SaveOurGPS.org

Źródło: GA News
comments powered by Disqus