W 2011 r. zwiększyła się liczba wypadków w lotnictwie komunikacyjnym

Airline Safety

W 2011 roku nastąpił gwałtowny wzrost ilości wypadków lotniczych, które zakończyły się śmiercią pasażerów, bądź członków załóg. Ich liczba wyniosła 37 i była o 11 wyższa niż rok wcześniej, natomiast średnia roczna ostatniego dziesięciolecia wynosi 30.

W ostatnim czasie liczba wypadków śmiertelnych w przewozach komercyjnych wzrosła do poziomu z 2002 r., kiedy zanotowano 40 zdarzeń tego typu. Wartościom tym można przeciwstawić jednak niską liczbę zgonów w ubiegłym roku, kiedy w wyniku zdarzeń lotniczych zginęło 515 osób (wobec średniej 777), co było drugim wynikiem ostatniej dekady. Najbezpieczniejszy okazał się rok 2004, kiedy w przewozach lotniczych śmierć poniosło jedynie 466 osób.

Powodem wysokiego wskaźnika śmiertelnych wypadków i niskiej liczby ofiar jest stosunkowo duża liczba regionalnych samolotów, głównie turbośmigłowych oraz niewielka liczba zdarzeń, w których brały udział duże odrzutowce pasażerskie. Statystycznie liczba ofiar śmiertelnych na jeden wypadek wyniosła poniżej 14. Najgorszym zdarzeniem ubiegłego roku okazała się styczniowa katastrofa irańskiego B727-200 linii Iran Air, w wyniku której zginęło 77 ze 105 przebywających na pokładzie osób.

Wstępne statystyki bezpieczeństwa obejmują operacje lotnicze wszystkich typów, w tym rozkładowe i czarterowe, przewoźników cargo i przebazowania. Liczba ofiar śmiertelnych uwzględnia również członków załóg. Pełna analiza stanu bezpieczeństwa linii lotniczych w 2011 roku oraz aktualne wyzwania stojące przed przewoźnikami, zostanie wkrótce opublikowana na łamach portalu flightglobal.com oraz w styczniowym numerze magazynu Flight International. Dokument będzie zawierał wykaz wszystkich wypadków śmiertelnych oraz zdarzeń niezakończonych zgonem, wraz z opisem każdego przypadku.

Źródło: FlightGlobal
comments powered by Disqus