Przejdź do treści
Sukhoi Superjet 100 - w barwach VLM (fot. VLM)
Źródło artykułu

Linie VLM, pierwszym w Europie operatorem samolotu Sukhoi Superjet 100

Belgijski przewoźnik VLM będzie pierwszym w Unii Europejskiej operatorem Sukhoi Superjet 100. To efekt transakcji z Ilyushin Finance, która zakłada na początek dzierżawę dwóch tego typu maszyn.

Bardzo realna jest opcja zakupu kolejnej pary samolotów, których docelowo ma być więcej niż 10. Jak czytamy w liście intencyjnym, okres dzierżawy pierwszych zakupionych egzemplarzy będzie trwał 12 lat.

Dzięki nowym, rosyjskim, dwusilnikowym odrzutowcom, już w kwietniu przyszłego roku linie lotnicze zamierzają wrócić do regularnej siatki połączeń, które realizować będą ze swojego macierzystego lotniska w Antwerpii.

W czasie kiedy linie VLM były częścią należącego do Air France-KLM przewoźnika regionalnego CityJet, obsługiwały wyłącznie ekskluzywne czartery i świadczyły wet leasing dla wielu europejskich przewoźników, w tym także CityJet. Flotę przewoźnika stanowiło w owym czasie 12 Fokkerów 50.

W wywiadzie dla Flightglobal, nowy prezes VLM i większościowy akcjonariusz Artur White oświadczył, że jego linie lotnicze "planują zanurzyć palce" w rynku połączeń rozkładowych "z dwiema lub trzema destynacjami".

Jeśli przewoźnik otrzyma odpowiednie zezwolenie na prowadzenie działalności lotniczej, rozpocznie realizację regularnych połączeń z wykorzystaniem czterech samolotów Superjet i dwóch Fokkerów 50. Według przedstawicieli firmy, nowe kierunki ogłoszone zostaną w najbliższych tygodniach.

Dostosowując flotę do swoich potrzeb, linie VLM wybrały samolot w wersji dalekiego zasięgu Superjet 100LR.

White oświadczył, że zanim podjęta została ostateczna decyzja o wyborze samolotu pod uwagę brane były także inne modele, między innymi serie Embraer E-Jet i Boeinga 737. "SuperJet dominuje nad konkurencją przede wszystkim pod względem komfortu pasażerów dzięki szerokiej kabinie. Oprócz tego, wydajność modelu dalekiego zasięgu, która doskonale komponuje się z krótkim pasem startowym na lotnisku w Antwerpii, zmienia dla nas zupełnie zasady gry", dodał White.

Szef Ilyushin Finance Aleksander Rubtsov oświadczył, iż jego firma jest zachwycona faktem zawarcia transakcji z jednym z krajów europejskich. "Wierzymy, że samoloty nie tylko umożliwiają liniom VLM przekroczenie swoich planów rozwoju, ale też dadzą Europie możliwość wglądu w jego doskonałe możliwości, które są w stanie zaspokoić oczekiwania każdego pasażera."

Koncern Sukhoi zebrał w sumie 166 zamówień na model SuperJet, z których 50 udało się już zrealizować, co potwierdza baza danych Flightglobal Ascend Fleets. Jak dotąd, największym zachodnim klientem rosyjskiego producenta są meksykańskie linie Interjet, które odebrały dotychczas 11 samolotów i oczekują na dziewięć kolejnych.

Sukhoi Civil Aircraft, którego udziałowcem jest włoski producent branży lotniczej - Alenia Aermacchi, dzieli obowiązki handlowe ze spółką Superjet International z siedzibą w Wenecji, która odpowiedzialna jest za sprzedaż i marketing samolotu na rynkach zachodnich.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony