Przejdź do treści
Źródło artykułu

Firma HyperMach zaprezentowała koncepcję naddźwiękowego odrzutowca

W czasie pokazów lotniczych Paris Air Show 2011, brytyjska firma HyperMach zaprezentowała koncepcję nowego programu odrzutowca naddźwiękowego SonicStar, który według założeń będzie w stanie osiągać prędkość 3,5 Macha, wysokość 19 tys. metrów i zabierać na pokład do 20 pasażerów. Dzięki wysokim osiągom, podróż z Paryża do Nowego Jorku ma trwać poniżej dwóch godzin.

Maszyna ma być napędzana opracowanym w Wielkiej Brytanii silnikiem S-Magjet 4000X, który będzie zawierał rozwiązania mające zmniejszyć poziom hałasu występującego w momencie osiągania prędkości naddźwiękowej i dzięki temu umożliwić loty nad lądami. Pierwszy lot konstrukcji ma nastąpić najwcześniej w 2021 r. Chociaż na obecną chwilę wprowadzenie w życie podobnych projektów jest  nieekonomiczne i technicznie niemożliwe, to idea samolotów przyszłości latających szybciej niż osiągający 2.04 Macha Concorde, budzi wciąż duże zainteresowanie. Możliwe, że wolniejszy ponaddźwiękowy samolot pojawi się na niebie wcześniej, ale jeszcze żadne programy tego typu nie wyszły poza fazę planowania.

Koncern EADS prowadził w Paryżu seminarium na temat naddźwiękowej koncepcji statku powietrznego, który w 2050 r. będzie mógł operować z prędkościami dochodzącymi do 4.0 Macha i pokonywać trasę z Paryża do Tokio w 2.5h. Ambitny program budowy odrzutowca biznesowego tego typu, prowadzi również spółka Gulfstream, choć bardziej na poziomie technicznym i politycznym. Firma testowała różne technologie, które mogłyby zostać wykorzystane do budowy odpowiedniego napędu, ale zaznacza, że prace nad projektem przyspieszą dopiero w momencie, gdy zostaną uchwalone przepisy, które umożliwią takim maszynom naddźwiękowe loty nad lądami.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony