Przejdź do treści
Źródło artykułu

Trzyletnia renowacja płyty postojowej lotniska w Helsinkach zbliża się do końca

Kontrakt o wartości 32 mln euro zawarty przez Finavię sprawi, że lotnisko będzie bardziej ekologiczne. Ogromna renowacja płyty postojowej lotniska w Helsinkach, którą operator portu lotniczego Finavia rozpoczęła trzy lata temu, zakończy się pod koniec grudnia.

Remont obejmował odnowienie parkingów dla samolotów, poprawę dróg kołowania i zwiększenie zdolności odladzania. Poprawa efektywności energetycznej była głównym celem kontraktu.

Celem remontu było zapewnienie bezpiecznego kołowania i parkowania, a także zwiększenie przepustowości ruchu lotniczego i poprawa wydajności. Dzięki odnowionej infrastrukturze płyty postojowej, wpływ ruchu lotniczego na środowisko będzie się dalej zmniejszał.

W ramach remontu drogi kołowania Finavia wymieniła około 500 linii środkowych i świateł stopu na technologię LED. Połowa z 14 000 opraw oświetleniowych na obszarze manewrowym neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla lotniska w Helsinkach jest obecnie energooszczędnych.

„Skala renowacji jest ogromna i pomoże Finavii osiągnąć cel zerowej emisji określony w jej programie klimatycznym. Lotnisko w Helsinkach jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla od 2017 roku, a teraz patrzymy w przyszłość” – mówi Henri Hansson, dyrektor techniczny Finavia.

W 2019 roku wszystkie lotniska Finavia stały się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Następnym celem firmy jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2030 r., Co oznacza zerową emisję dwutlenku węgla z lotnisk przed wprowadzeniem środków kompensacyjnych.

Inwestycje w ochronę dróg wodnych

Plac budowy obejmuje obszar wielkości 17 boisk piłkarskich, a remont rozpoczął się w kwietniu 2018 roku. Prace trwały przez trzy lata, aby zminimalizować wpływ na ruch lotniczy.

„Wybudowanie jednego stanowiska parkingowego kosztuje około miliona euro. W ramach remontu płyty postojowej 1 zmodernizowaliśmy 13 stanowisk lotniczych” – mówi Hansson.

Większa przepustowość uzyskana dzięki renowacji płyty postojowej usprawni ruch lotniczy w okresie zimowym. Kołowanie stało się bardziej wydajne, a jedna z dróg kołowania jest teraz odpowiednia dla samolotów szerokokadłubowych.

Część stanowisk parkingowych zostało wyposażonych w solidne konstrukcje ochronne, które umożliwiają odladzanie samolotów. Stanowiska zostały wyposażone w odpływy, aby zapobiec przedostawaniu się glikolu do gleby. Inwestycja przyczynia się do zmniejszenia emisji z lotniska w Helsinkach do dróg wodnych.

„Dzięki nowej płycie postojowej możemy obsługiwać linie lotnicze i pasażerów płynniej i bardziej ekologicznie niż dotychczas. Kiedy świat ponownie się otworzy po pandemii COVID-19, jesteśmy gotowi” – mówi Hansson.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony