Nowy wielozadaniowy taktyczny transportowy Eurocopter NH90 - prace zakończone
Stwierdzenie zgodności dla ostatecznej konfiguracji operacyjnej wariantu taktycznego śmigłowca transportowego NH90 wyznacza osiągnięcie przez ten program bardzo ważnego etapu. Oznacza to zakończenie procesu opracowywania śmigłowca NH90 i umożliwia rozpoczęcie jeszcze przed końcem roku dostaw śmigłowca w pełnej definicji operacyjnej.
– Zakończenie tego etapu jest najważniejszym osiągnięciem w całym programie NH90. NH90, najnowocześniejszy śmigłowiec w swojej klasie i największy program śmigłowca wojskowego zrealizowany kiedykolwiek w Europie, oferuje teraz siłom zbrojnym pełny zakres możliwości operacyjnych – powiedział Lutz Bertling, prezes i CEO firmy Eurocopter, która wchodzi w skład zespołu pracującego nad śmigłowcem. – Zakończenie procesu zgodności NH90 w wariancie TTH potwierdza, że ten wielozadaniowy śmigłowiec spełnia wymagania operacyjne i specyfikacje klientów.
Stwierdzenie zgodności zostało wydane przez agencję NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency), która odpowiada za zakup NH90 dla uczestniczących w programie krajów.
Dzięki otrzymaniu tej deklaracji początkowy wariant NH90 TTH w ostatecznej konfiguracji operacyjnej jako pierwszy wejdzie do wyposażenia armii francuskiej. Następnie w 2012 rozpoczną się dostawy do Włoch, Belgii i Niemiec.
Śmigłowiec transportowy nowej generacji NH90 TTH został zaprojektowany wykonywania szerokiego spektrum zadań, w tym misji logistycznych i transportowych, wojskowych misjach poszukiwawczo-ratowniczych, ewakuacji rannych i pomocy medycznej, walki elektronicznej, operacji specjalnych i antyterrorystycznych.
W zatwierdzonej ostatecznej konfiguracji operacyjnej śmigłowiec wyposażony jest w sprawdzony system awioniki, umożliwiający prowadzenie misji dziennych i nocnych bez większych ograniczeń, pełny system komunikacji wojskowej umożliwiający współpracę podczas operacji zagranicznych, pełny komplet publikacji technicznych oraz zatwierdzenie do transportu morskiego przez okręty.
O NH90
Produkowany w dwóch wersjach podstawowych – jako taktyczny śmigłowiec transportowy oraz śmigłowiec morski NATO – śmigłowiec klasy 11 ton stanowi wspólną platformę do wykorzystania w siłach lądowych, marynarce i siłach powietrznych, umożliwiając siłom zbrojnym zracjonalizowanie flot śmigłowców oraz pozwalając na lepsze zorganizowanie szkoleń i pomocy technicznej w większej skali dzięki elastycznemu zarządzaniu personelem i sprzętem. Duża kabina, szybki dostęp (dzięki dwojgu drzwi przesuwnych i opcjonalnej rampie tylnej) oraz możliwość szybkiej zmiany funkcji zapewnia elastyczność zadań w szeregu scenariuszy operacyjnych.
Do tej pory 14 krajów złożyło zamówienia na 529 sztuk NH90, z czego 418 dotyczy śmigłowca w wersji transportowej. W stanie operacyjnym jest sześć linii montażowych NH90: we Francji, Niemczech, Włoszech, Finlandii, Australii i Hiszpanii pod kierownictwem europejskiego konsorcjum NHIndustries, którego właścicielami są Eurocopter (62,5%), AgustaWestland (32%) oraz Fokker Aerostructures (5,5%). Ponad 80 sztuk NH90 zostało już dostarczonych siłom zbrojnym, w których odbyły około 19 100 godzin lotu.
Komentarze