Włoskie śmigłowce pod Moskwą
Cywilna wersja włoskich śmigłowców AW149, oferowanych w wartym 10 mld zł polskim przetargu wojskowym, będzie montowana również w Rosji.
W ostatnich dniach minionego roku umowę w sprawie partnerstwa przemysłowego przy montażu maszyn AW189 (cywilny odpowiednik AW149), podpisały włoska korporacja zbrojeniowa Finmeccanica, właściciel helikopterowej spółki AgustaWestland i rosyjski potentat paliwowy Rosnieft oraz Rosteh, właściciel firmy Wiertaljoty Rosiji. Umowa przewiduje powołanie celowej spółki joint venture i montaż docelowo 160 średnich śmigłowców AW189 do 2025 r. Nowoczesne helikoptery miałyby służyć do obsługi instalacji naftowych i inwestycji wydobywczych na szelfie arktycznym Federacji Rosyjskiej.
Świdnik poddostawcą?
Przyszła montownia śmigłowców AW189 miałaby powstać w oparciu o istniejący zakład HeliVert, powołany już kilka lat temu w podmoskiewskim Tomilino do montażu śmigłowców AW139, mniejszych helikopterów AgustyWestland. W zeszłym roku w rozkręcającej się montowni powstały już cztery pierwsze „rosyjskie" maszyny AW139.
Rozwijające się rosyjsko – włoskie partnerstwo śmigłowcowe, będzie miało wpływ na lotniczy biznes PZL Świdnik.
Kabiny do śmigłowców AW139 zaprojektowali konstruktorzy ze Świdnika. W podlubelskiej fabryce powstaje też większość kadłubów tej linii helikopterów AgustyWestland. Należące do włosko - brytyjskiego koncernu lubelskie zakłady rozpoczęły też właśnie montaż struktur najnowszego średniego śmigłowca AW189 – tego, który jest przedmiotem ostatniej, rosyjsko - włoskiej umowy. – Niewykluczone, że w przyszłości polski zakład byłby poddostawcą części i struktur dla fabryki w Tomilino – mówi Bartosz Głowcki lotniczy ekspert „Raportu WTO".
Cały artykuł można przeczytać na stronie: www.ekonomia.rp.pl
Komentarze