Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowotarskie lotnisko - kurs na modernizację

Nowy Targ odwiedzili dwaj przedstawiciele Zarządu Aeroklubu Polskiego - wiceprezes Marek Mazur wraz z szefem komisji ds. majątkowych. Ustalenia po rozmowie z burmistrzem Markiem Fryźlewiczem są takie, że miasto będzie miało dwóch przedstawicieli we wspólnej komisji AP, Aeroklubu Nowy Targ i samorządu. Przewodniczący komisji będzie ze strony miasta. - Na wiosnę przetarg ofertowy być może zostanie ogłoszony - zapowiada burmistrz.

Zadaniem trójstronnej komisji jest bowiem ustalenia zasad wyboru inwestora dla modernizacji i rozbudowy nowotarskiego lotniska w celu uruchomienia małego ruchu pasażerskiego. Plany rozwoju lotniska były wcześniej głównym tematem spotkania reprezentacji AP i ANT w Katowicach. Uczestnicy stwierdzili tam zgodnie, że modernizacja obiektu - do tej pory sportowego - jest niezbędna, by zaspokoić oczekiwania władz samorządowych oraz społeczności regionu Podhala i Tatr. Mowa była o "ruchu nieregularnym statkami powietrznymi o masie do 10 ton i do 20 osób", takie bowiem parametry przewiduje projekt ustawy Prawo Lotnicze dla tzw. lotniska użytku wewnętrznego. Ustalono również, że proces modernizacji powinien być "jawny, przejrzysty i prowadzony przy czynnym udziale władz samorządowych".

Trzecim ustaleniem było powołanie trójstronnej komisji konkursowej, która ogłosi otwarty przetarg, określając cechy przyszłego lotniska, warunki, jakie musi spełnić inwestor strategiczny i czego może oczekiwać w zamian za poniesione nakłady. Rolą komisji byłoby też sprecyzowanie zasad współużytkowania.

Mówiono o zachowaniu sportowego charakteru lotniska i jego funkcji szkoleniowo-rekreacyjnych oraz o pozostawieniu zarządu w rękach wieczystego użytkownika, czyli Aeroklubu Polskiego, także o zapewnieniu możliwości prowadzenia działalności statutowej i dostępie do płyty dla Aeroklubu Nowy Targ.

Rolą inwestora byłoby natomiast stworzenie: utwardzonej drogi startowej o długości 1200 m i szerokości 30 m, drogi kołowania, oświetlenia drogi startowej, płyty postojowej, stacji paliw, małego budynku portu oraz innych elementów infrastruktury, zaproponowanych przez niego samego, aerokluby lub samorząd.

Postulowana "jawność i przejrzystość" inwestycji miałaby polegać przede wszystkim na określeniu sposobu wyceny poniesionych nakładów, sposobu zapłaty za nie i zasad współużytkowania lotniska.

Pierwszym krokiem, jaki uczyniło miasto w związku z modernizacją i rozbudową, było przystąpienie do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Czytaj całość artykułu na stronie Dziennika Polskiego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony