Cabrio – nowe skrzydło dla 2-osobowych wózków
Firma Dudek Paragliders poinformowała o opracowaniu nowego skrzydła – Cabrio.
Cabrio to specjalistyczne skrzydło przeznaczone do przenoszenia dużych obciążeń. Idealne do dwuosobowych wózków, ale równie dobrze radzące sobie jako tandem PPG (start z nóg).
Cabrio cechuje się łatwym startem, precyzyjnym sterowaniem i najwyższym bezpieczeństwem pasywnym przy doskonałości zbliżonej do skrzydeł jednoosobowych. Odpowiednie zarówno dla profesjonalistów, jak i pilotów rekreacyjnych.
Cabrio jest pierwszą konstrukcją firmy Dudek Paragliders od początku zaprojektowaną z myślą o tandemach, a szczególnie cięższych 2-osobowych wózkach (PPGG). Wcześniej producent przystosowywał do tego celu inne skrzydła, do których nazw dodawano przydomek 'Cabrio'. Ponieważ z każdym rokiem liczba entuzjastów tandemowego latania z napędem wzrasta, stworzono najprawdziwsze CABRIO, które nie jest już przydomkiem dla innej konstrukcji, a samo w sobie jest bezkompromisowym skrzydłem, którego konstrukcja i oprzyrządowanie realizują specyficzne oczekiwania pilotów PL2.
Zmienna geometria profilu regulowana za pomocą trymerów umożliwia dopasowanie profilu do aktualnego stanu lotu, co pozwala na uzyskanie wolnego i nośnego skrzydła podczas startu i lądowania, a w locie przyspieszonym daje dobrą prędkość i stabilność.
Podczas startu Cabrio bardzo dobrze napełnia się i wstaje, bez tendencji do zostawania w tyle czy też wyprzedzania. Dzięki zastosowaniu dodatkowej deltki na taśmach nośnych "A" (znanej z naszych wcześniejszych konstrukcji m.in. Nucleon Cabrio) pilot ma możliwość podłączenia taśm lub linek wspomagających start, dzięki czemu w rękach pilota pozostają tylko główne uchwyty sterownicze, co ułatwia pełną kontrolę nad skrzydłem.
Start odbywa się na krótkim odcinku, z niewielką prędkością i nie wymaga dużego ciągu silnika.
Zastosowany w Cabrio podwójny system sterowania jest dobrze znany z naszych poprzednich modeli. Skrzydło jest wyposażone w główne uchwyty sterownicze oraz w małe uchwyty TST, używane głównie w locie przyspieszonym (trymery otwarte). Taki system ułatwia pilotowi kontrolę i zwiększa skuteczność wykonywania zakrętów bez wkładania w to dużego wysiłku. Linki TST przechodzą przez knagi TEA, dzięki czemu można przeciwdziałać momentowi skręcającemu od śmigła (poprzez wcześniejsze zawiązanie na odpowiedniej wysokości na lince TST supełka blokującego linkę w szczelinie knagi).
Za pomocą systemu trymerów pilot może dokładnie kontrolować zarówno prędkość jak i kierunek lotu, poprzez ich częściowo niesymetryczne ustawienie. Przy podchodzeniu do lądowania wystarcza stosunkowo niewielkie zaciągnięcie sterówek, by zdecydowanie zredukować prędkość i łagodnie wylądować.
W efekcie prac nad Cabrio udało się stworzyć konstrukcję spójną, stabilną i nośną. Wszystkie parametry dobrane są tak, by zachować odpowiednie proporcje bezpieczeństwa pasywnego, osiągów, oraz łatwość i precyzję sterowania. W turbulencjach skrzydło zachowuje się przewidywalnie i pewnie, oraz dobrze tłumi wychylenia boczne i przód-tył.
W skrzydle Cabrio zastosowane zostały zestawy kolorów – Trzy Nastroje (Three Moods) – Harmony, Energy, Passion.
Docelowo Cabrio będzie dostępny aż w czterech rozmiarach tak, aby sprostać wszystkim oczekiwaniom rynku PPG i PPGG pod kątem doboru rozmiaru.
Więcej informacji na stronie www.dudek.eu
Komentarze